Aktualności Inwestycje Pasażer Przewozy towarowe Raport z Polski Tabor Wydarzenia

Innowacje napędzają polską kolej

Polska jest jednym z największych rynków transportu szynowego w Europie, z dynamicznie rozwijającym się przemysłem kolejowym dostarczającym rozwiązania, komponenty i technologie, a jej infrastruktura o długości niemal 20 000 km stanowi kluczowy węzeł tranzytowy kontynentu. W 2024 roku z usług kolei skorzystało 407,5 mln pasażerów i przewieziono 223,5 mln ton towarów, co potwierdza rosnące znaczenie Polski w europejskim systemie logistycznym i umacnia jej pozycję jako jednego z liderów rynku kolejowego.

Inwestycje w nowoczesną infrastrukturę

Rozwój polskiej kolei opiera się na długofalowej strategii zakładającej budowę nowoczesnego, szybkiego i zrównoważonego systemu transportu. Prowadzone są szeroko zakrojone inwestycje w modernizację sieci kolejowej i unowocześnianie taboru. Jednym z kluczowych projektów jest budowa Kolei Dużych Prędkości, która do 2035 roku połączy główne miasta Polski liniami umożliwiającymi podróż z prędkością 300–320 km/h. Projekt ten wprowadza Polskę do grona światowych liderów nowoczesnych rozwiązań kolejowych.

Polska siłą eksportową sektora szynowego

Polskie firmy kolejowe z powodzeniem konkurują z globalnymi liderami. W 2024 roku wartość eksportu sektora wyniosła niemal 2 mld USD. Największy udział miały części taboru (ponad 810 mln USD) i wagony pasażerskie (ponad 710 mln USD). Polscy producenci taboru, jak PESA czy Newag, zdobywają kontrakty w Europie, Azji i Afryce. Pociągi PESA jeżdżą m.in. w Niemczech, Kazachstanie i Zambii, a Newag eksportuje swoje pojazdy do Włoch i Bułgarii.

Oprócz taboru, polskie firmy oferują nowoczesne urządzenia, systemy sterowania ruchem, oprogramowanie oraz symulatory. Technologie te poprawiają bezpieczeństwo i efektywność podróży na całym świecie. Innowacyjne rozwiązania obejmują także budowę tuneli, mostów, dworców oraz systemy sygnalizacji i zabezpieczeń.

Technologie przyszłości i bezpieczeństwo

Polscy inżynierowie opracowują zaawansowane technologie również w zakresie miejskiego transportu szynowego. Przykładem jest firma MedCom, która oferuje energooszczędne napędy zmniejszające zużycie energii nawet o 15%, a dzięki superkondensatorom – do 30%. Rozwiązania MedComu są stosowane w pojazdach na całym świecie – od USA, przez Kanadę i Turcję, po Ukrainę.

W Polsce działa jeden z zaledwie ośmiu torów testowych na świecie – w Żmigrodzie (woj. dolnośląskie) – gdzie sprawdzana jest niezawodność i dynamika taboru, systemy sterowania oraz infrastruktura torowa. Prowadzone są także prace nad autonomizacją ruchu tramwajowego oraz rozwój specjalistycznych symulatorów i systemów informatycznych dla kolei.

Polska jest również pionierem w zakresie napędu wodorowego – to właśnie tutaj powstała pierwsza na świecie lokomotywa zasilana wodorem. Cieszy się ona rosnącym zainteresowaniem ze względu na ekologiczność i wysokie parametry eksploatacyjne.

Globalne inwestycje w Polsce

W Polsce działają międzynarodowe koncerny, takie jak Alstom i Stadler, które produkują pociągi, tramwaje i metro. To tutaj powstawały składy dla takich krajów jak Arabia Saudyjska, Holandia czy Włochy. Polska staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem dla inwestycji w sektorze kolejowym.

Dodaj komentarz