Inwestycje Raport z Polski

Integracja transportu zbiorowego jednym z punktów programu inwestycyjnego Katowice Airport

Integracja transportu zbiorowego do lotniska – autobusowego i kolejowego jest jednym z punktów programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2028, przedstawionego przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA. Plan obejmuje m.in. rozbudowę wszystkich stref lotniska i rozwinięcie węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową.

Katowice Airport
Katowice Airport

Koncepcję rozbudowy strefy pasażerskiej katowickiego lotniska przygotowana została we współpracy z firmą ARUP – globalnym podmiotem, zatrudniającym 16 tys. inżynierów, projektantów, planistów i konsultantów w 90 biurach na całym świecie. Projekt powstał w oparciu o nowe prognozy ruchu pasażerskiego dla Katowice Airport do 2024 r. Wynika z nich, że już w 2028 roku z siatki połączeń lotniska może skorzystać nawet 7,5 mln podróżnych, a granica 10 mln pasażerów zostanie przekroczona w okolicy 2033 roku.

Prognozy jasno wskazują, że konieczna jest rozbudowa infrastruktury Katowice Airport przeznaczonej do obsługi ruchu pasażerskiego. Wśród projektów jest m.in. infrastruktura kolejowa.

W głównych celach programu inwestycyjnego Katowice Airport 2024-2028 znalazła się m.in. integracja transportu zbiorowego do lotniska – autobusowego i kolejowego.

Główny terminal pasażerski połączony zostanie tunelem ze stacją kolejową. Powstanie także multimodalne centrum przesiadkowe oraz multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową.

Trwa budowa linii kolejowej do lotniska w Katowicach [ZDJĘCIA + FILM]

Terminal pasażerski – zmiany

Zmiany zajdą w miejscu, gdzie obecnie znajduje się terminal pasażerski A, stara wieża kontroli ruchu lotniczego oraz tzw. budynek wielofunkcyjny.

– Do 2028 roku w Katowice Airport powstanie dwukondygnacyjny główny terminal pasażerski o powierzchni 49 tys. mkw – informuje katowickie lotnisko. – Obiekt połączony będzie ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko” za pomocą tunelu dla pieszych o długości ok. 270 metrów. Koncepcja zakłada, że po 2028 roku, w perspektywie do 2032 roku, terminal główny będzie można rozbudować o kolejne 23 tys. m2 do nawet 72 tys. m2.

 

Przed głównym terminalem pasażerskim powstanie nowy układ drogowy. Między stacją kolejową a terminalem głównym powstanie zaś multimodalne centrum przesiadkowe. Korzystać z niego będą nie tylko pasażerowie, ale także mieszkańcy gmin sąsiadujących z Katowice Airport.

Multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową

Jak informuje Katowice Airport, multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową zlokalizowany zostanie w południowo-wschodniej części portu.

– Sercem projektu jest kolejowy, trzytorowy front rozładowczy do załadunku i rozładunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z trzema zbiornikami o pojemności 1000 m3 każdy i dwoma stanowiskami rozładunku autocystern – czytamy w komunikacie. – W części węzła znajdującej się w strefie zastrzeżonej lotniska powstaną trzy stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych. Ponadto powstanie bocznica kolejowa łącząca katowickie lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 Zawiercie–Tarnowskie Góry.

 

Dodaj komentarz