Aktualności Analizy Inwestycje Tramwaje Wywiady

Inteligentne zarządzanie mobilnością [WYWIAD]

MICHAŁ KWINTAL: Miasto Panama już zgłosiło zainteresowanie rozszerzeniem funkcjonalności platformy m.in. o system autobusów miejskich. Jednakże z powodu pandemii projekt nie został jeszcze rozpoczęty. Niemniej jednak widać, że pierwsze doświadczenia z systemem metra i poprawa jego funkcjonalności, skłoniły władze miejskie do rozciągnięcia zastosowania tego narzędzia na inne środki komunikacji miejskiej, co wpłynie na optymalizację pracy całego systemu i da wskazówki co jeszcze można poprawić.

Czy poza zarządzaniem komunikacją możliwe jest też bezpośrednie korzystanie z zebranych danych przez mieszkańców?

KRZYSZTOF STACHERA: Jedną z zalet systemu jest możliwość stworzenia aplikacji mobilnej dla użytkownika końcowego, który będzie mógł korzystać z szerokiej oferty wielu operatorów transportowych. Mastria umożliwia bowiem zebranie danych od różnych operatorów na jednej platformie. Dane te mogą zostać udostępniane rzeczonej aplikacji, która stanowić będzie interfejs dla mieszkańców miasta.

Zaletą takiego właśnie rozwiązania jest dostęp przez aplikację do danych z systemu transportowego w czasie rzeczywistym, a więc do informacji np. o stanie realizacji rozkładu jazdy i punktualności poszczególnych pojazdów.

SYSTEM MASTRIA JEST ODPOWIEDZIĄ NA ZMIENIAJĄCY SIĘ STYL ŻYCIA I IDĄCĄ ZA NIM EWOLUCJĘ ZAPOTRZEBOWANIA NA TRANSPORT

Zatem aplikacja planująca podróż, uwzględniając te dane, może zaproponować inne połączenia, niż zrobiłaby to tylko na podstawie samych rozkładów jazdy. Obecnie w ramach tego systemu Alstom nie oferuje jeszcze aplikacji w formie planera podróży dla mieszkańców miasta, natomiast jest możliwość podłączenia i dopasowania aplikacji występujących już na rynku.

Dotykamy tutaj koncepcji Mobility as a Service, w którym to rozwiązaniu Alstomu przoduje. Może pan przybliżyć na czym polega ten trend, który ma zrewolucjonizować poruszanie się po mieście?

MICHAŁ KWINTAL: Rozwiązanie Mastria jest jednym z pierwszych na świecie, które wpisuje się w trend MaaS – Mobility as a Service – koncepcję, według której potrzeby pasażerów zaspokajane są z pomocą jednej usługi, która łączy ofertę wielu operatorów, umożliwiając wybór najbardziej optymalnego środka transportu w danym miejscu i czasie. System Mastria poprzez integrację wielu operatorów w ramach jednej platformy, umożliwia stworzenie jednej oferty scalającej kilku usługodawców transportowych zarówno publicznych jak i prywatnych. Umożliwia to stworzenie jednego skoordynowanego, zespolonego systemu transportowego w mieście opartego o różne środki komunikacji, które ze sobą nie konkurują, ale właśnie współpracują, tworząc jeden system i jedną ofertę dla płynnego przemieszczania się po tkance miejskiej.

Mastria stworzona została do zarządzania transportem, nieoczekiwanie stała się skutecznym narzędziem zapewniającym bezpieczeństwo w czasie pandemii?

MICHAŁ KWINTAL: Obecnie w trakcie trwania pandemii, inżynierowie Alstom rozwijają funkcjonalność systemu pod kątem możliwości zapobiegania tworzenia się dużych skupisk ludzi w rejonach węzłów komunikacyjnych. W tym celu rozwiązanie jest testowane pilotażowo m.in. w Barcelonie, a wyniki z tej jak i innych lokalizacji pozwolą na dalszą optymalizację funkcjonalności i algorytmów systemu. Rezultaty wdrożenia będą mogły zostać zaprezentowane po zakończeniu projektu pilotażowego w Barcelonie, który nadal trwa.

Dodaj komentarz