Wizja centrum sterowania miastemSkuteczne zarządzanie systemem transportu publicznego to wyzwanie, przed którym stają nie tylko wielkie aglomeracje. Alstom stworzył system Mastria, który w czasie rzeczywistym odpowiada na potrzeby pasażerów. Jak dokładnie działa to rozwiązanie i jakie ma możliwości w dobie smartcity powiedzieli nam dr inż. Krzysztof Stachera, Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Biznesu oraz mgr inż. Michał Kwintal, Menadżer ds. Rozwoju Rozwiązań Mobilności Cyfrowej i Infrastruktury w Alstom.Na początku chciałbym poprosić Panów o opowiedzenie czym jest Mastria?
KRZYSZTOF STACHERA: Mastria jest wielofunkcyjnym narzędziem do codziennego zarządzania transportem publicznym na obszarze miasta, a także do planowania jego rozwoju. Narzędzie to do swojego działania wymaga danych zbieranych przez różne systemy miejskie. Im więcej tych systemów, tym funkcjonalność Mastrii może być lepiej wykorzystana. Funkcje, które oferuje Mastria pracując na tych dużych zbiorach danych, można pogrupować w trzy zasadnicze obszary:
Codzienne monitorowanie transportu publicznego w czasie rzeczywistym:
Mastria, poprzez monitory w centrum kontrolnym, pozwala na nadzór w czasie rzeczywistym nad wszystkimi podłączonymi środkami transportu i realizacją rozkładu jazdy, sprawdzaniem punktualności pojazdów, a także innych zdefiniowanych wskaźników wydajności systemu transportowego. Pozwala również na szybką reakcję na zaistniałe zdarzenia, np. może zaproponować objazd dla autobusu miejskiego w przypadku zablokowania jakiejś ulicy.
Symulacja systemu transportowego:
Mastria, bazując na pochodzących z wielu źródeł danych aktualnych i historycznych, takich jak potoki pasażerskie w mieście, pogoda, czy dostępna infrastruktura pozwala na tworzenie krótko i długookresowych strategii rozwoju transportu w mieście, obejmujących też wytyczenie nowych tras, czy też na określenie zapotrzebowania na tabor. Umożliwia to planowanie inwestycji w tabor, infrastrukturę, a także w nowe środki transportu, np. wprowadzenia systemu tramwajowego, czy metra w mieście. Dzieje się to w oparciu o dane analityczne, które wskazują trendy i problemy, które w najbliższych latach mogą się pojawić, np. wydłużenie czasu podróży przez miasto, korki, czy braki w taborze, co w konsekwencji doprowadzić może nawet do zmniejszenia liczby mieszkańców danego ośrodka miejskiego.
Na początku roku akademickiego 2016/2017 Politechnika Śląska wraz z Polską Izbą Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei ogłosiły – wśród studentów Transportu Kolejowego – konkurs, którego celem było opracowanie nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej.
Czy niemiecki przewoźnik przejmie ukraińską kolej? O takich planach mówił szef ukraińskiego rządu Ołeksij Honczaruk, w trakcie Światowego Forum Ekonomicznego w Szwajcarii. Porozumienie podpisane ma zostać ze spółką Deutsche Bahn. Decyzje polityczne ws. państwowej spółki kolejowej Ukrzaliznycia już zapadły. – Tak, chcemy przekazać Niemcom na dziesięć lat zarządzanie naszymi kolejami – przyznał Honczaruk, cytowany przez […]
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły pięć przetargów na modernizacje linii kolejowych w woj. śląskim, pod Poznaniem i prace w Słupsku. Szacunkowa wartość inwestycji to w sumie 6 mld zł. Przetargi pozwolą na realizację inwestycji planowanych z nowej perspektywy finansowej UE na lata 2021 – 2027. Zarządca infrastruktury kolejowej ogłosił wczoraj zamierzenia modernizacyjne dla: Linii Będzin […]