Rozmowa z Arnoldem Breschem, członkiem Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., dyrektorem ds. realizacji inwestycji.Jak przebiega realizacja Krajowego Programu Kolejowego w czasie pandemii?
Dotychczas pandemia nie miała wpływu na tempo realizacji prac, Krajowy Program Kolejowy jest realizowany. Dzięki utrzymaniu ciągłości budów, odbiorów i płacenia za wykonane prace realizowane są kolejne przebudowy stacji i szlaków kolejowych.
Wykonawcy prowadzą inwestycje z zachowaniem wszystkich zasad bezpieczeństwa. Nasza spółka wypracowała zasady prowadzenia narad i odbiorów w nowych warunkach. Już w pierwszych dniach, gdy razem z przedstawicielami branży określiliśmy główne ryzyka, skoncentrowaliśmy się na zapewnieniu możliwości prac i sprawnym procesie fakturowania. Bez tego wykonawcy i cała nasza branża mogłaby mieć wielki problem z odbudowaniem potencjału. Zachowanie ciągłości realizacji inwestycji, ogłaszanie nowych przetargów i podpisywanie umów jest niezbędne dla utrzymania stabilności na rynku budowlanym.
Utrzymujemy stały kontakt z wykonawcami i rozmawiamy z branżą o działaniach pozwalających na zachowanie ciągłości procesu inwestycyjnego.
Jeśli chodzi o realizację Krajowego Programu Kolejowego (stan na 30.11) to zakończyliśmy inwestycje o wartości 16,2 mld zł. W realizacji są prace na 50 mld zł. Prawie 4 mld zł są zaangażowane w aktualnie prowadzone postępowania przetargowe. Łączna wartość inwestycji zakończonych oraz w trakcie realizacji to ponad 66 mld zł, co stanowi 86,8% całego KPK.
Jakie są największe, pod względem wartości kontrakty realizowane obecnie przez PKPPolskie Linie Kolejowe S.A w ramach KPK?
Przebudowa mostu nad Odrą k. Brzegu Dolnego zapewni lepsze przewozy z Dolnego Śląska do portów w Szczecinie i Świnoujściu. PKP PLK przygotowują dokumentację projektową na odcinek Księginice – Brzeg Dolny. Projekt to krok do likwidacji „wąskiego gardła” na linii ważnej dla podróży regionalnych i dalekobieżnych oraz bezpiecznego transportu towarów. Obecnie Nadodrzanką – pomiędzy Księginicami a […]
22 stycznia 2020 r. zakończył się przetarg na budowę nowej linii tramwajowej w Gdańsku, wpłynęło osiem ofert. Nowa linia tramwajowa nosi roboczą nazwę Nowa Warszawska, będzie stanowić przedłużenie powstającej obecnie linii tramwajowej w al. Pawła Adamowicza (nazywanej roboczo Nową Bulońską Północną). Dalej połączy się z torowiskiem biegnącym przez al. Havla. W ramach inwestycji powstanie także […]
Od wielu dekad popularna SKM wozi pasażerów w Trójmieście i okolicach. Pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z Gdańska Głównego do Nowego Portu 4 marca 1951 roku. W dniu 1 lipca 2001 powstała spółka PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. Z okazji jubileuszu Raport Kolejowy kontynuuje cykl wywiadów z pracownikami trójmiejskiej spółki, którzy przedstawią […]