Kwestie postępowania, w przypadku ewentualnego wzrostu kosztów projektu, będą uregulowane w umowach o współpracy pomiędzy PLK a poszczególnymi wnioskodawcami. Możliwe będzie m.in. w sytuacji dostępnej alokacji środków w ramach Programu, wspólne zwiększenie zaangażowania finansowego zainteresowanych stron zgodnie ze wskazaną w programie zasadą finansowania 85/15; czy też ewentualne zmniejszenie zakresu projektu przy jednoczesnym zachowaniu jego celu tj. uzyskaniu lub uprawnieniu połączenia zgłoszonego miasta (powyżej 10 tys. mieszkańców) z miastem wojewódzkim; lub też zwiększenie udziału samorządów. Decyzje będą podejmowane wspólnie przez PLK SA i samorządy zgodnie z zasadami i warunkami umów o współpracy.
Kolej Plus to jeden z elementów historycznych zmian na polskiej kolei ?
IM: Widzimy rozwój polskiej kolei kompleksowo. Składają się na to: Krajowy Program Kolejowy o wartości prawie 77 mld zł, Kolej Plus, Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 czy bieżące prace utrzymaniowe PLK SA.
Efektem naszych działań – efektywnego wykorzystania przyznanych nam środków unijnych i budżetowych jest kolej bardziej dostępna, sprawniejsza i niezawodna. To także lepsze warunki do przewozu towarów na trasach międzynarodowych i dobre połączenia lokalne.
Kolej Plus to program, który daje możliwość odbudowy lub budowy nowych linii, które połączą mniejsze miejscowości z większymi aglomeracjami. To inicjatywa, której do tej pory nie było, gdyż dostępne środki z funduszy unijnych, zakładają w głównej mierze prace na głównych ciągach transportowych albo rewitalizację głównych szlaków kolejowych w Polsce.