Modernizacja 92 km linii kolejowych, przebudowy tras i stacji, a także prace przy pierwszych odcinkach VRT – czeski Inspektorat Kolejnictwa podsumował rok 2021. W tym czasie zarządca infrastruktury kolejowej dysponował rekordowym budżetem – 60 mld koron. Na inwestycje przeznaczono 37 mld.
W minionym roku większość projektów zrealizowana została dzięki pozyskaniu środków unijnych. Ich udział w inwestycjach nieznacznie przekroczył kwotę 20 miliardów koron.
– Na modernizację infrastruktury kolejowej w Czechach wykorzystaliśmy 99,9 proc. wszystkich dostępnych funduszy europejskich – powiedział Jiří Svoboda, dyrektor generalny administracji kolejowej. – We wszystkich źródłach finansowych 99,8 proc. dostępnych środków zostało wykorzystanych na modernizację infrastruktury kolejowej.
Do kluczowych realizacji należą projekty pierwszego korytarza kolejowego, takie jak: modernizacja węzła Pardubice, przebudowa linii Brandýs nad Orlicí i Ústí nad Orlicí oraz odnowienie linii Poříčany i Velimí. Kilka tygodni temu rozpoczęła się również realizacja trzech projektów między Brnem a Blanskiem. W związku z pracami, pociągi nie będą kursowały po tym odcinku przez najbliższy rok.
Dzięki całorocznej, intensywnej działalności budowlanej na trasie czwartego korytarza kolejowego, znacznie posunęły się prace między Voticami a Sudoměřicami oraz między Soběslavem a Doubi. Zakończona została także modernizacja między głównym dworcem kolejowym w Pradze a Hostivaří. Efekty prac widać także na linii między Smíchovem a Radotínem oraz przy modernizacji stacji Praga-Vysočany i przyległego odcinka torów do Mstětic.
Inwestycje
Wybrane inwestycje zrealizowane w 2021 roku:
- Elektryfikacja i przebudowa linii Uničov – Olomouc
- Modernizacja dworca kolejowego w Pradze oraz linii Praha-Hostivař
- Modernizacja linii Beroun – Králův Dvůr
- Rewitalizacja i elektryfikacja Oldřichov u Duchcova – Litvínov
- Zwiększenie prędkości na trasie Oldřichov u Duchcova – Bílina
- Modernizacja i elektryfikacja Šakvice – Hustopeče u Brna
- Modernizacja stacji Sklené nad Oslavou
- Zmiany na stacji Žďár nad Sázavou
- ETCS na linii Praga-Uhříněves – Votice
Wybrane modernizacje linii i stacji rozpoczęte w 2021 roku:
- Brno-Maloměřice – Blansko
- Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí
- Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová
- Elektryfikacja i modernizacja linii Sumperk – Libina
- Elektryfikacja i przebudowa linii Libina – Uničov
- Odbudowa stacji Vsetín
- ETCS – Mosty u Jabłonkowa
- ETCS i zdalne sterowanie Votice – Czeskie Budziejowice
Szereg budynków kolejowych przeszło gruntowne zmiany. W 2021 r. administracja kolejowa dokonała całkowitej przebudowy 73 budynków dworcowych. Koszty finansowe poniesione na projekty budowlane i konserwacyjne przekroczą dwa miliardy koron. Stworzono nowoczesne strefy odpraw dla pasażerów, dostęp bez barier oraz nowe zaplecze techniczne.
PKM planuje elektryfikację linii kolejowej i budowę nowego przystanku [ZDJĘCIA]