Tramwaje Wywiady

Jarosław Więckowski, MZK Toruń: Budowa linii na Jar to krok do ekologicznego transportu miejskiego [WYWIAD]

Roboty budowlane o tak szerokim zakresie wymagają gruntownej przebudowy w zakresie sieci podziemnych, nawierzchni jezdni, ciągów pieszych, a także rowerowych. a co za tym idzie – powodują czasowe niedogodności w dojazdach do posesji, parkowaniu i ogólnym przemieszczaniu się, w tym także komunikacją miejską. Trzeba się liczyć z tym, że czasowo mogą występować m.in. objazdy, zawężenia jezdni, przeniesienia przystanków autobusowych, przejść dla pieszych itp.

Co istotne, po wybudowaniu nowej linii tramwajowej komfort podróżowania toruńską komunikacją miejską znacząco wzrośnie. Za wszelkie niedogodności przepraszamy i prosimy o wyrozumiałość oraz cierpliwość.

Co było dla Państwa zaskoczeniem podczas prac, co wpłynęło na ewentualne przestoje?

Przy tak szerokim zakresie prac na terenie zurbanizowanym, zwłaszcza tam, gdzie nowa linia przebiega przez starsze części Torunia, trzeba się liczyć z niespodziankami, np. z niezinwentaryzowanymi, starymi sieciami podziemnymi czy pozostałościami jakichś budowli, obiektów. I nas, niemal na początku prac, taka niespodzianka spotkała. Podczas robót ziemnych w rejonie Szosy Chełmińskiej odkryto stary schron, prawdopodobnie z czasów II wojny światowej. Na szczęście nie był to obiekt zabytkowy, bo jego fragment trzeba było wyburzyć, gdyż znajdował się dokładnie w przebiegu nowej linii tramwajowej. Robotnicy usunęli taką część schronu, jaka była niezbędna do kontynuacji dalszych etapów budowy torowiska, a także drogi w tym rejonie. Pozostały niewielki fragment bunkra został zasypany. To znalezisko nie spowodowało opóźnienia, gdyż prace prowadzone są jednocześnie w pięciu punktach Torunia i wykonawca skoncentrował się na pozostałych odcinkach.

Jakiej długości będzie budowany odcinek linii tramwajowej?

Łączna długość wybudowanych torów wyniesie ok. 11,5 tys. mtp (ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej, z czego ponad 3,7 tys. mtp zielonego torowiska).

Jaki budżet przeznaczono na inwestycję? Jak wygląda kwestia dofinansowań zewnętrznych projektu?

Budowa nowej linii tramwajowej do osiedla Jar jest częścią większego projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”. Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całkowita wartość projektu to ponad 400,4 mln zł.

W dniu 3 sierpnia 2017 r. w Ministerstwie Rozwoju w Warszawie Prezydent Torunia Michał Zaleski podpisał umowę o dofinansowanie inwestycji. Początkowo projekt miał uzyskać dofinansowanie w wysokości 195,6 mln zł. Miasto ubiegało się o zwiększenie tej kwoty. W efekcie Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zwiększyło dofinansowanie i 5 czerwca 2020 r. zawarto stosowny aneks z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W jego myśl kwota dofinansowania zwiększyła się o ponad 17,7 mln zł i aktualnie wynosi 213,3 mln zł.

Cały projekt składa się z ośmiu zadań, dzięki którym usprawniany jest transport publiczny w mieście. Część z nich zostało już zrealizowanych lub jest w trakcie realizacji. Poza budową nowej linii tramwajowej projekt obejmuje także modernizację odcinków torowisk wraz z siecią trakcyjną wzdłuż Szosy Lubickiej, ul. Broniewskiego, Kraszewskiego (prace zakończono), Bydgoskiej (zakończono II etap, I etap w toku), Warneńczyka i Gogi (ogłoszono przetarg), a także zakup nowego taboru autobusowego i tramwajowego oraz pojazdów technicznych. Czternaście autobusów hybrydowych od trzech lat wozi już pasażerów toruńskiej komunikacji miejskiej, a na zakup pięciu nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów, a także sześciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania podpisano umowy.

Dodaj komentarz