Monitorowana na bieżąco sytuacja w przewozach pasażerskich na linii kolejowej WKD, wykazuje jednak utrzymującą się tendencję systematycznego wzrostu – po zakończeniu okresu znaczącego obniżenia poziomu kolejowych przewozów pasażerskich z uwagi na obostrzenia związane z epidemią koronawirusa, w tym na skutek ograniczeń w przemieszczaniu się ludności z wykorzystaniem środków publicznego transportu zbiorowego.
Prognozy na 2022 rok zakładają wzrost liczby przewiezionych pasażerów o nieco ponad 25% względem roku poprzedniego, do poziomu 6,15 mln pasażerów. Pierwsza połowa roku pozwala na ostrożny optymizm w zakresie realizacji prognoz – w ujęciu narastającym osiągnęliśmy pułap o 2% wyższy w stosunku do przyjętego planu (dla pierwszej połowy roku zakładano wzrost na poziomie 62,5%, natomiast uzyskano blisko 65% więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2021). Niestety poziomu sprzed stanu epidemii nie udało się jednak jeszcze osiągnąć.
Co czeka spółkę w najbliższym czasie?
Bieżący oraz przyszły rok to dla spółki WKD niezwykle ważny okres – trwa realizacja przygotowywanego od wielu lat przedsięwzięcia dotyczącego rozbudowy jednotorowego odcinka linii kolejowej pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim o drugi tor. Po jego zbudowaniu kompleksowej przebudowie zostanie również poddany istniejący tor. Inwestycja powinna zakończyć się przed upływem 2023 roku, będziemy czynić wszystko, aby ten termin został dotrzymany.
Nadchodzące lata to również wielkie wyzwania w dziedzinie rozbudowy i modernizacji zarządzanej infrastruktury kolejowej WKD na styku z innymi zarządcami. Prowadzimy ustalenia w zakresie udostępnienia terenu dla celów realizacji przedsięwzięcia obejmującego kompleksową przebudowę stacji Warszawa Zachodnia przez inwestora – PKP PLK S.A. Realizacja robót rozpocznie się najprawdopodobniej około połowy 2023 roku i potrwa kilka miesięcy. Po zakończeniu prac na stacji Warszawa Zachodnia spółka PKP PLK S.A. planuje kolejne przedsięwzięcie w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego – przebudowę linii średnicowej, która wraz z przebudową wiaduktu w ciągu ul. Towarowej będzie mieć daleko idący wpływ na zarządzany przez nas przystanek Warszawa Ochota WKD.
W nadchodzących latach zamierzamy również podjąć modernizację nawierzchni drogi kolejowej pomiędzy Warszawą i Podkową Leśną na odcinku o długości blisko 25 km. Jako uzupełnienie tego zadania rozważamy przebudowę systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku pomiędzy Warszawą i Podkową Leśną – w zakresie analogicznym do przygotowywanego do wdrożenia systemu w ramach budowy drugiego toru od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego. Rozbudowa infrastruktury kolejowej poprzez podwyższenie parametrów jej przepustowości umożliwi skierowanie do ruchu dodatkowych jednostek taboru, którego liczbę w najbliższych latach zamierzamy powiększyć o 3 szt. Powyższe przedsięwzięcia zostały zgłoszone do ujęcia w ramy dokumentu pn. Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania (KPO), mającego stanowić jeden z instrumentów ograniczających negatywne skutki stanu epidemii COVID-19. Pomimo dynamicznie kształtujących się uwarunkowań zewnętrznych związanych z perspektywą czasową wdrażania Planu, pozostajemy w pełnej gotowości w zakresie zmierzającym do kompleksowej realizacji założonych zadań.