Targi

Kluczowe zmiany w Tarczy Antykryzysowej 2.0 – co warto wiedzieć? Odpowiada Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy

Badanie techniczne a stan epidemii lub zagrożenia epidemicznego

Przepisy tarczy antykryzysowej 2.0 przewidują również przedłużenie ważności badań technicznych pojazdów, ale pod pewnymi warunkami. W sytuacji, gdy ważność badania upływa w stanie epidemii lub w stanie zagrożenia epidemicznego, a właścicielem lub posiadaczem pojazdu jest osoba, która przebywa na obowiązkowej kwarantannie lub jest poddana leczeniu z powodu zarażenia COVID-19 to badanie techniczne pojazdu zachowuje ważność przez okres 7 dni od dnia zakończenia leczenia lub zakończenia obowiązkowej kwarantanny.

TRANSPORT KOLEJOWY

Zwolnienie z odpowiedzialności przewoźnika kolejowego oraz zarządcy dworca kolejowego

Względem pierwotnego brzmienia tarczy antykryzysowej znacząco rozszerzono katalog sytuacji, w których podmioty branży kolejowej zostaną zwolnione z odpowiedzialności odszkodowawczej (art. 14 tarczy antykryzysowej). Przewoźnik kolejowy oraz zarządca dworca kolejowego nie będą ponosili odpowiedzialności nie tylko za szkodę wyrządzoną w związku z uzasadnionymi działaniami władz publicznych, ale również za szkodę wyrządzoną własnymi działaniami mającymi na celu przeciwdziałanie COVID-19. Przykładowo przewoźnik kolejowy nie będzie odpowiadał za brak możliwości świadczenia usług, w tym brak możliwości przewozu, a zarządca infrastruktury – za brak możliwości lub ograniczenie prowadzenia działalności handlowej na dworcach kolejowych, nawet jeśli doprowadzi to do zmniejszenia albo utraty przychodów.

Uprawnienia Prezesa UTK

Tarcza antykryzysowa zmieniła ustawę o transporcie kolejowym i wyposażyła Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w narzędzie do oddziaływania na rynek w razie zaistnienia pilnych, nieprzewidzianych okoliczności mających wpływ na funkcjonowanie transportu kolejowego (art. 22h ustawy o transporcie kolejowym). W takiej sytuacji Prezes UTK może wydać decyzję administracyjną, która czasowo wprowadzałaby odstępstwa od wymagań określonych w niektórych rozporządzeniach wydanych na podstawie ustawy o transporcie kolejowym. Taka decyzja Prezesa UTK podlega natychmiastowej wykonalności, a jej wprowadzenie do obrotu prawnego następuje w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Prezesa UTK.

Uprawnienia maszynistów i pracowników kolei a stan epidemii lub zagrożenia epidemicznego

Na czas trwania stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego przepisy tarczy antykryzysowej zawieszają również przeprowadzanie badań lekarskich i psychologicznych dla kandydatów ubiegających się o uzyskanie licencji maszynisty, osób chcących uzyskać świadectwo maszynisty, pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, pracowników zatrudnionych na stanowisku zwrotniczego oraz funkcjonariuszy straży ochrony kolei. Jednocześnie przepisy tarczy antykryzysowej 2.0 przewidują przedłużenie ważności badań lekarskich i psychologicznych do dnia upływu 90 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.

Przepisy tarczy antykryzysowej 2.0 przewidują również zawieszenie przeprowadzania szkoleń oraz okresowych sprawdzianów wiedzy i umiejętności maszynistów na czas trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii. Natomiast w przypadku gdy termin sprawdzianu lub przeprowadzenia szkolenia przypada na czas trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ważność tego szkolenia lub sprawdzianu ulega przedłużeniu do 90 dni od dnia zakończenia stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego.

Dodaj komentarz