Targi

Kluczowe zmiany w Tarczy Antykryzysowej 2.0 – co warto wiedzieć? Odpowiada Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy

Przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 wprowadziły już możliwość skutecznego przeprowadzenia postępowania i wydania decyzji uwzględniającej w całości żądanie strony, nie tylko z urzędu. Po zmianie organ może również zarządzić biegu terminu określonego ustawą, z możliwością określenia go na czas dłuższy, niż przewidziany ustawą, jeżeli wymaga tego interes publiczny lub ważny interes strony. Ponadto w toku postępowania organ może zapewnić stronie udostępnienie akt sprawy lub poszczególnych dokumentów stanowiących akta sprawy, również za pomocą środków komunikacji elektronicznej na adres elektroniczny wskazany przez stronę. W sprawach wymagających osobistego stawiennictwa dopuszczona została możliwość udostępnienia przez stronę lub innego uczestnika postępowania swojego wizerunku w czasie rzeczywistym, za pośrednictwem transmisji audiowizualnej.

Ze zmianą w zakresie możliwości prowadzenia postępowań administracyjnych i wydawania decyzji, korespondują nowe uregulowania w zakresie funkcjonowania urzędów administracji publicznej oraz jednostek wykonujących funkcje publiczne w okresie ogłoszonej epidemii. Zgodnie z § 13 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, do odwołania wykonywanie zadań przez ww. jednostki może polegać na wykonywaniu wyłącznie zadań niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom. Do takich zadań zostały zaliczone między innymi sprawy z zakresu rejestracji stanu cywilnego, ewidencji ludności i dowodów osobistych, pomocy społecznej, świadczenia usług komunalnych, wydawania praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i innych dokumentów komunikacyjnych, czy też administracji architektoniczno- budowlanej.

Kierownik urzędu administracji publicznej lub kierujący jednostką organizacyjną wykonującą zadania o charakterze publicznym, organizując pracę podległego urzędu, musi uwzględnić konieczność wykonywania ww. zadań. Już teraz nie będzie konieczności wykazywania dlaczego potrzebny nam jest ważny dowód osobisty.

Jak przeprowadzić szkolenia BHP w okresie ogłoszonej epidemii COVID-19?

Tarcza Antykryzysowa 2.0. uregulowała w końcu problem przeprowadzania szkoleń z zakresu BHP podczas ogłoszonego stanu epidemii. Do tej pory pracodawcy zmuszeni byli opierać się na wytycznych Głównego Inspektora Pracy, które miały tak naprawdę charakter propozycji sposobu rozwiązania tego problemu, podobnie jak wcześniej w przypadku badań lekarskich. Nie zmieniały jednak (bo i nie mogły) obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pracy.

Teraz, zgodnie z wprowadzonymi uregulowaniami, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii dopuszcza się przeprowadzanie szkoleń wstępnych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy w całości za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, z wyjątkiem instruktażu stanowiskowego:

  1. pracownika zatrudnianego na stanowisku robotniczym;
  2. pracownika zatrudnionego na stanowisku, na którym występuje narażenie na działanie czynników niebezpiecznych;
  3. pracownika przenoszonego na stanowisko, o którym mowa w pkt 1 i 2;
  4. ucznia odbywającego praktyczną naukę zawodu oraz studenta odbywającego praktykę studencką.

Szkoleń okresowych w tym okresie się nie przeprowadza. W przypadku gdy termin przeprowadzenia takiego szkolenia przypada w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii lub w okresie 30 dni od dnia odwołania tych stanów, termin ten wydłuża się do 60 dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.

Dodaj komentarz