W kolejnych trzech latach (2019 – 2022) Spółka planuje zakup aż 55 sztuk pięcioczłonowych ezt przewidzianych do obsługi relacji w obszarze Warszawy i 39 gmin ościennych czyli:
– Warszawa – Tłuszcz – 16 ezt (2019),
– Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa – Modlin – 15 ezt (2020),
– Sochaczew – Warszawa – Celestynów – 12 ezt (2021),
– Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki – 12 ezt (2022).
Koleje Mazowieckie duża uwagę zwracają na posiadanie wysoko wykwalifikowanej kadry. W Spółce uznaje się, że jest to decydujący czynnik pozwalający na osiągnięcie celów strategicznych. Prowadzona polityka kadrowa zakłada poprawę i dostosowanie jakościowej struktury i stanu zatrudnienia do potrzeb spółki KM poprzez rekrutację młodej, wysoko wykwalifikowanej kadry, organizację szkoleń zawodowych oraz inicjowanie przedsięwzięć dotyczących rozwoju i podnoszenia kwalifikacji pracowników. Koleje Mazowieckie zatrudniające 2 800 pracowników przez lata borykały się z niekorzystną strukturą wiekową. W tym kontekście Spółce udało się doprowadzić do odmłodzenia kadry, a zatem poprawy struktury wiekowej pracowników. W stosunku do stanu z 2005 roku jest o 10% mniej pracowników w wieku powyżej 41 lat. Ponadto zaznaczono, że średnia wieku w zespole maszynistów wynosi 42 lata a w zespole drużyn konduktorskich wynosi 43 lata.
Przyjęta przez przewoźnika polityka gwarantuje także dbanie o wysokie standardy warunków pracy, jak również w jego standardach znajdują się zadania aktywizacji młodych osób i zapewnienie rozwoju zawodowego pracowników. W Spółce działa zatem ośrodek szkoleniowy, w którym szkoleni są kandydaci na stanowisko maszynisty. Proces ten przebiega dwuetapowo – szkolenie na licencję maszynisty i szkolenie na świadectwo maszynisty. Jak dotąd odbyło się osiem edycji szkolenia, których efektem jest ponad 300 osób, które podjęły zatrudnienie w spółce. Jednocześnie, w trakcie realizacji kursu na świadectwo maszynisty jest 130 pracowników. Na 2017 r. zostało zaplanowane przeprowadzenie szkolenia na licencję dla ok. 80 kandydatów na maszynistę.
W ramach ośrodka szkoleniowego spółka posiada nowoczesny symulator jazdy pociągiem typu EN76. W 2015 r. na symulatorze przeszkolono 220 pracowników (maszynistów) spółki, natomiast w 2016 r. – 200 maszynistów. Z symulatora, na mocy porozumień, korzystają także Koleje Śląskie sp. z o.o., Centrum Szkolenia Federacji ZZP PKP sp. z o.o., Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o., PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o., Szybka Kolej Miejska sp. z o.o. i Zakład Doskonalenia Zawodowego w Płocku. Spółka otwarta jest także na współpracę ze szkołami. Liczy się bowiem z szansą na pozyskiwanie potencjalnych specjalistów z branży kolejowej. W efekcie udzieliła patronatu trzem szkołom średnim z terenu województwa mazowieckiego, które kształcą w specjalnościach kolejowych. Oprócz szkoleń dla maszynistów Spółka prowadzi wewnętrzne szkolenia na stanowiska związane z bezpieczeństwem kolejowym, ze szczególnym uwzględnieniem drużyn konduktorskich. Dotychczas w Spółce przeszkolono ponad 200 osób, które uzyskały kwalifikacje kierownika pociągu.