Strony jednak doszły do porozumienia w sprawie jak najszybszego zniesienia ograniczeń tranzytowych towarowych przewozów kolejowych przez terytorium Ukrainy do Polski.
„Do 5 lutego strony powinny ustalić datę posiedzenia komisji mieszanej do spraw międzynarodowych przewozów drogowych, która ustali terminy przekazania oraz ilość dodatkowych zezwoleń na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych” (Ukraina znosi blokadę przewozów tranzytowych z Chin – rp.pl)
Od dnia 10 lutego Ukraina powinna była znieść wszystkie ograniczenia w tranzycie kolejowym do Polski.
Już na koniec 2021 r Moskwa zapowiadała kroki, w tym militarne, chociaż nie precyzowała, jakie mogłyby to być działania. Teraz widać co to za kroki…
KOLEJЕ
Ukrzaliznytsia działa przez całą dobę. Z linii ognia ewakuowała już setki tysięcy ludzi. Według oficjalnych danych, około 60 % pociągów pasażerskich UZ nadal jeździ po kraju.
Z uwagi na trudną sytuację, UZ nie ma możliwości wygenerowania rozkładu jazdy. Pociągi jeżdżą z opóźnieniami. Powodem są operacyjne zmiany tras, czy spowolnienia w pobliżu stacji ze schronami przeciwbombowymi. Tam bowiem składy oczekują na bezpieczne „okno” do przejazdu. Kolejarze robią wszystko, aby ludzie mieli możliwość poruszania się po kraju i opuszczania stref niebezpiecznych.
Czasowo połączenia z Ukrainą zawiesiła Mołdawia. Wyłączony z eksploatacji został pociąg relacji Odessa – Kiszyniów – Odessa (Visit Ukraine – Ситуация по транспортной перевозке и границам по состоянию на 25 февраля 2022)
Od początku wojny w Donbasie (w 2014 r.) ruch pasażerski między Rosją a Ukrainą znacznie się zmniejszył. W końcu 2017 roku RŻD (Rosyjskie Koleje) wszystkie pociągi jadące w kierunku południowym omijały Ukrainę. W trasę wyruszało ponad 120 pociągów pasażerskich i około 30 pociągów towarowych.
Jakie są teraz perspektywy Ukrainy na tranzyt? Oczywiste jest, że dopóki nie skończy się wojna dopóty nie będzie możliwości tranzytowych.
W ciągu ostatnich lat Ukraina doświadczyła, jak ważne jest zapewnienie połączeń transportowych i logistycznych z rynkami zagranicznymi. Dzięki eksportowi do kraju trafia obca waluta. Ponadto zapewniony jest dostęp importu towarów o znaczeniu strategicznym dla gospodarki krajowej.
Po militarnej inwazji wojsk rosyjskich na terytorium Ukrainy i czasowej okupacji Autonomicznej Republiki Krymu i części Donbasu, Rosja zablokowała tradycyjne szlaki tranzytowe. Tym samym pozbawiła Ukrainę statusu państwa tranzytowego między Wschodem a Zachodem oraz uniemożliwiła dostęp do rynków Azji Centralnej, Bliskiego i Dalekiego Wschodu.
Korytarze transportowe to nie tylko autostrady czy tory kolejowe, to swoista „droga życia” dla każdego państwa. Dla Ukrainy to jest kwestia przetrwania gospodarczego i odnowy potencjału produkcyjnego.
W 2019 r ambasador Ukrainy w Iranie Siergiej Burdylak przedstawił kilka opcji, które pomogą Ukrainie przywrócić jej status międzynarodowego kraju tranzytowego. Polska powinna przeanalizować te rozwiązania i wspólnie w przeszłości je zrealizować.
Transport Corridor Europe Caucasus Asia (TRACECA)
Program TRACECA został zainicjowany przez szefów ministerstw spraw zagranicznych Armenii, Azerbejdżanu, Gruzji, Kazachstanu, Kirgistanu, Tadżykistanu, Turkmenistanu i Uzbekistanu podczas konferencji w Brukseli (05.1993). Początkowo kapitał inicjalny wyniósł 15 mln euro. „TRACECA” był finansowany głównie ze środków unijnych w celu utworzenia korytarza transportowego przechodzącego przez region Morza Czarnego, Kaukazu, Morza Kaspijskiego, aż po kraje Azji Środkowej.