Jedwabny Szlak
Prawdopodobnie największy projekt infrastrukturalny w historii ludzkości ma obejmować współpracę co najmniej 100 krajów i organizacji międzynarodowych, co doprowadzi do całkowicie nowej sytuacji gospodarczej.
Chiny intensywnie inwestują w rozwój państw członkowskich Nowego Jedwabnego Szlaku, którego wielkość do 2020 roku powinna sięgnąć 800 miliardów dolarów, a roczny obrót handlowy między Chinami a krajami uczestniczącymi wyniesie 2,5 biliona dolarów.
Na etapie projektowania Jedwabnego Szlaku Ukraina pojawiła się we wszystkich możliwych schematach, np. w 2013 roku Chiny były gotowe zainwestować 7 mld USD w infrastrukturę Ukrainy, a w 2017 roku Ukraina i Chiny podpisały dokumenty dot. realizacji inicjatywy Wielkiego Jedwabnego Szlaku Gospodarczego. Jednocześnie w styczniu 2019 roku Międzynarodowy Związek Kolei i Zrzeszenie Przewoźników Towarowych FERRMED podpisały memorandum w sprawie rozwoju eurazjatyckiej logistyki przewozu towarów między Chinami a krajami UE, do którego dołączona jest mapa tras kolejowych. Ale w 2019 roku Ukrainy nie było na mapie regularnych przewozów, a główny przepływ ładunków był kierowany przez sąsiednią Białoruś.
Jednak sytuacja zmienia się dynamicznie. Nałożone na Białoruś sankcje uniemożliwiają tranzyt przez kraj. Rosja dąży do tego, by odciąć Ukrainie dostęp do Morza Azowskiego oraz Czarnego. Chce przejąć Donbas oraz południe razem z Odessą.
Dlaczego Ukraina zawiesiła kolejowy ruch tranzytowy do Polski?
Na realizację projektu Nowego Jedwabnego Szlaku wpływa szereg czynników:
- Polityczny. Ponieważ Droga przechodzi przez terytorium wielu państw, niezwykle ważna jest koordynacja ich stanowisk. To właśnie, zdaniem chińskich przywódców, może jednoczyć różne reżimy polityczne, pomagając znaleźć konsensus i negocjować w obliczu lokalnych sporów i konfliktów regionalnych na całej drodze.
- Ekonomiczny. Nie ulega wątpliwości, że gospodarki państw, przez których terytorium będzie przechodzić Droga, odniosą maksymalne korzyści ekonomiczne. Jednak różnica między możliwościami ekonomicznymi tych państw jest dość duża. W konsekwencji, w celu optymalizacji kosztów, uzgadnianie kwestii, które z państw zapewnią materiały, które – pracę, a które – technologię, będą wymagały nadzwyczajnych wysiłków ze strony uczestniczących krajów.
- Bezpieczeństwo. Jak już wspomniano, Szlak przechodzi przez terytorium państw zaangażowanych zarówno w konflikty lokalne, jak i regionalne. Charakterystycznym przykładem jest działalność tzw. „gang” na terenie miasta Pandż. Ze względu na niezdolność lokalnych sił porządkowych do zapewnienia bezpieczeństwa jesienią 2017 roku władze tadżyckie musiały całkowicie odciąć na pół roku połączenie z Afganistanem przez rzekę Pandż. Ciekawe, że te „gangi” miały profesjonalne przeszkolenie wojskowe i broń, a po konflikcie na granicy po prostu „zniknęły”. A takich przykładów jest wiele. Odnosi się wrażenie, że ktoś celowo testuje stan bezpieczeństwa w państwach, przez terytoria których ma przechodzić szlak. Biorąc pod uwagę powyższe wyzwania, dążenia Pekinu do samodzielnego zapewnienia bezpieczeństwa są zrozumiałe. Jest mało prawdopodobne, aby lokalne władze zezwoliły na obecność regularnego chińskiego personelu wojskowego na swoim terytorium w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Dlatego w ostatnim czasie można zaobserwować wzrost aktywności prywatnych firm ochroniarskich w Chinach. Obecnie niektóre z tych firm świadczą usługi w różnych regionach świata (Zhongguo Anbao China Security Industry, Beijing Dewei Security Service, Beijing Dingtai Anyuan Guard & Technology Research Institute, Beijing Guanan Security & Technology, Shengzhen Zhongzhou Tewei Security Consultant), generując zysk około 10 miliardów dolarów rocznie.
IRAN NALEŻY UWAŻAĆ ZA JEDNY Z KLUCZOWYCH ELEMENTÓW MIĘDZYNARODOWEGO SYSTEMU TRANSPORTU DLA UKRAINY.
Wracając do tematu korytarzy transportowych, należy zauważyć, że centralnym ogniwem wszystkich wspomnianych tras jest Iran, który aktywnie rozwija własną infrastrukturę transportową, tworząc nowe linie kolejowe i ulepszając przemysł portowy. Dziś Iran należy uznać za jeden z kluczowych elementów międzynarodowego systemu transportowego, który w warunkach blokowania przez Rosję szlaków kolejowych dla Ukrainy, powinien zapewnić jej dostęp do rynków Azji Środkowej oraz Dalekiego Wschodu.