Analizy Raport z Polski

Kolej w czasie i po pandemii

Kolejne postulatu dotykały kwestii:

  • biletów (obniżenie stawki VAT na bilety kolejowe do 0 proc. po ustaniu okresu epidemii, co spowodowałoby obniżenie cen biletów, tak aby możliwe było ponowne pobudzenie popytu na przewozy kolejowe);
  • kosztów walki z pandemią (całkowity lub częściowy zwrot wszystkich nakładów poniesionych w związku z epidemią, jak koszty dezynfekcji, sprzętu ochrony indywidualnej, dodatkowego wyposażania pojazdów w urządzenia i materiały do dezynfekcji);
  • kredytów (udzielenie preferencyjnych kredytów obrotowych z uproszczoną procedurą przydzielenia kredytu -niskooprocentowanych, gwarantowanych przez Państwo lub przejęciem odsetek przez budżet Państwa- z odroczonym terminem spłaty na 12 miesięcy z możliwością przedłużenia odroczenia do 24 miesięcy, celem utrzymania płynności finansowej w przedsiębiorstwach);
  • decyzji bankowych (przyspieszenie procesów decyzyjnych w bankach kontrolowanych przez Skarb Państwa oraz kontrola stosowanych cen produktów);
  • poręczeń bankowych (wprowadzenie szybkiego instrumentu poręczenia przez np. PFR, ARP dla limitów kredytowych/gwarancyjnych w bankach komercyjnych i instytucjach faktoringowych);
  • spłat (zawieszenie/odroczenie spłaty kosztów obsługi długu z możliwością spłaty ratalnej po okresie pandemii – kredyty, leasingi, gwarancje).

 

 

W kontekście ułatwień finansowych propozycja dotyczyła także:

  • aneksowania terminów spłaty zobowiązań;
  • umarzania lub częściowego umarzanie kredytów i pożyczek na pokrycie bezpośrednich kosztów walki z wirusem;
  • częściowego umarzania finansowania pomostowego na czas epidemii;
    obniżenia marż bankowych przy wymianie waluty;
  • obniżenia/odroczenia pobieranych opłat bankowych operacyjnych takich jak koszty przelewów, administrowanie;
  • tańszej energia i dostępu do infrastruktury.

W tym ostatnim przypadku oznaczałoby to zwiększenie elastyczności modelu rozliczeń z Towarową Giełdą Energii. Tym samym zmianę systemu rozliczeń finansowych na system z dłuższymi niż jednodniowe terminami płatności oraz uznanie przez TGE SA innych niż obecnie wariantów zabezpieczeń niepieniężnych.

W kontekście prac infrastrukturalnych natomiast proponuje się bezkosztowe ułatwienia dla wykonawców inwestycji infrastrukturalnych. Byłoby to między innymi aneksowanie umów w zakresie gwarancji zwrotu zaliczki. Gwarancja dotyczyłaby tylko wartości netto i nie na 100 procent.

Oczywiście tekst ten pisane jest w ostatnich dniach kwietnia zatem przyszłość nadal jest spowita ciemnymi chmurami. Nie wiemy ile czasu spędzimy w domach, tym samym nie wiemy kiedy zacznie się odmrażanie gospodarki. Przedstawione jednak pomysły mogą być wskazówkami dla resortu pozwalającymi ukierunkować przyszłe decyzje.

Dodaj komentarz