Zgodnie z zapowiedziami EBOR, czyli Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju wesprze kredytowo Albanię, a ściślej mówiąc jej kolej (HSH). Udzieli on państwu pożyczki celowa w wysokości prawie 63 milionów euro. Albański rząd wykorzysta środki do remontu i odbudowy trasy łączącej Vorë z Hani i Hotit. Dzięki temu usprawni transport na linii Tirana (stolica) – granica z Czarnogórą.
Historia linii kolejowej
Linia swoje funkcjonowanie rozpoczęła jeszcze w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Początkowo pociąg kursował na odcinku z Vorë do Laç. Dopiero kilkanaście lat później rząd oddał do użytku trasę prowadzącą od Laç do Hani i Hotit.
Niestety, szereg czynników wpłynął na to, jak linia wygląda obecnie:
- w trakcie regionalnych zamieszek na początku lat dziewięćdziesiątych oraz w 1997 roku uszkodzony został system sygnalizacji. Do tej pory nie udało się go odbudować.
- silnej degradacji uległy budynki i infrastruktura kolejowa – w fatalnym stanie technicznym są obecnie perony dworca, a dostępne na przebiegu trasy mosty nie spełniają wymagań europejskiej normy TEN-T (są, między innymi, za wąskie); most Iszmi został natomiast uszkodzony w wyniku trzęsienia ziemi, które miało miejsce w 2019 roku,
- nieprawidłowo funkcjonuje system odwadniający, który przez lata ulegał erozji.
Między innymi z tych względów na tej linii możliwe jest obecnie poruszanie się z prędkością maksymalną do 40 kilometrów na godzinę, z miejscowymi ograniczeniami nawet do 20 kilometrów na godzinę. Znacznym utrudnieniem i czynnikiem ryzyka są ponadto niestrzeżone przejazdy kolejowe.
Co może się zmienić?
Inwestycja w odbudowę trasy przede wszystkim pozwoli unowocześnić ją i dopasować do wymagań ERTMS. Rząd planuje tak zmodyfikować torowiska, by składy
Inwestor planuje także modernizację torowisk, by umożliwić składom poruszanie się z prędkością nawet do 120 kilometrów na godzinę. W założeniach projektowych zaznaczono, że bieżące naprawy pozwolą w przyszłości na elektryfikację linii.
Specjaliści zwracają uwagę na znaczenie tej trasy zarówno w kontekście rozwoju usług transportowych i pasażerskich w Albanii, jak i możliwości ograniczenia użytku środków komunikacji drogowej na rzecz kolejowej. Gruntowna modyfikacja albańskiej linii, bardzo ważnej dla rozwoju Bałkanów Zachodnich, przyczyni się także do wprowadzenia jej za pewien czas w rozszerzoną sieć TEN-T.