global Inwestycje

Koleje Albańskie odbudują część swoich tras

Zgodnie z zapowiedziami EBOR, czyli Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju wesprze kredytowo Albanię, a ściślej mówiąc jej kolej (HSH). Udzieli on państwu pożyczki celowa w wysokości prawie 63 milionów euro. Albański rząd wykorzysta środki do remontu i odbudowy trasy łączącej Vorë z Hani i Hotit. Dzięki temu usprawni transport na linii Tirana (stolica) – granica z Czarnogórą.

Fot. Benbe / Commons Wikimedia
Fot. Benbe / Commons Wikimedia

Historia linii kolejowej

Linia swoje funkcjonowanie rozpoczęła jeszcze w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Początkowo pociąg kursował na odcinku z Vorë do Laç. Dopiero kilkanaście lat później rząd oddał do użytku trasę prowadzącą od Laç do Hani i Hotit.

Niestety, szereg czynników wpłynął na to, jak Linia wygląda obecnie:

  • w trakcie regionalnych zamieszek na początku lat dziewięćdziesiątych oraz w 1997 roku uszkodzony został system sygnalizacji. Do tej pory nie udało się go odbudować.
  • silnej degradacji uległy budynki i infrastruktura kolejowa – w fatalnym stanie technicznym są obecnie perony dworca, a dostępne na przebiegu trasy mosty nie spełniają wymagań europejskiej normy TEN-T (są, między innymi, za wąskie); most Iszmi został natomiast uszkodzony w wyniku trzęsienia ziemi, które miało miejsce w 2019 roku,
  • nieprawidłowo funkcjonuje system odwadniający, który przez lata ulegał erozji.

Między innymi z tych względów na tej linii możliwe jest obecnie poruszanie się z prędkością maksymalną do 40 kilometrów na godzinę, z miejscowymi ograniczeniami nawet do 20 kilometrów na godzinę. Znacznym utrudnieniem i czynnikiem ryzyka są ponadto niestrzeżone przejazdy kolejowe.

Co może się zmienić?

Inwestycja w odbudowę trasy przede wszystkim pozwoli unowocześnić ją i dopasować do wymagań ERTMS. Rząd planuje tak zmodyfikować torowiska, by składy