Plany ratownicze na kolei zakładają użycie sił i środków służb ratowniczych, w tym szczególnie PSP oraz ratownictwa medycznego. Zakup pojazdów sprawi, że możliwe będzie podjęcie szybkiej interwencji w przypadku zagrożenia w każdym punkcie szlaku kolejowego oraz skrócenie do minimum czasu na przygotowanie sprzętu, co zapewni poprawę skuteczności działań ratowniczych.
-W obecnej perspektywie finansowej Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej otrzymała prawie pół miliarda złotych z POIiŚ. To już czwarty aneks podpisany w ostatnich tygodniach przez CUPT po decyzji Komisji Europejskiej o przeznaczeniu dodatkowych środków z POIiŚ na walkę z COVID-19. Przyznane dziś dofinansowanie wzmocni PSP w najbliższej przyszłości, ale już dziś sprzęt i pojazdy zakupione w ramach umowy są wykorzystywane do przeciwdziałania skutkom pandemii Polsce. – powiedziała Joanna Lech podczas dzisiejszej wideokonferencji.
-Wystąpiliśmy o rozszerzenie zakresu projektu KG PSP, ponieważ przed strażakami pojawiają się nowe wyzwania. Nasza uwaga skupia się obecnie tym bardziej na szkodliwych czynnikach chemicznych czy biologicznych, spośród których najgroźniejszy w skutkach jest COVID-19. Dzięki tak dużej puli pieniędzy unijnych zamierzamy kupić nowy absolutnie niezbędny sprzęt, by skuteczniej działać w razie wypadków na kolei” – podkreślił st. bryg. Krzysztof Hejduk, Zastępca Komendanta Głównego PSP
W ramach umowy o dofinansowanie projektu „Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I” zawartej w 2016 roku z zaplanowanego zakupu 243 szt. jednostek sprzętowych dotychczas kupiono m.in.:
- 41 szt. średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych kategorii terenowej do gaszenia pożarów w trudno dostępnym terenie,
- 26 szt. średnich samochodów ratownictwa technicznego (z żurawiem),
- 21 szt. lekkich samochodów rozpoznawczo-ratowniczych z napędem terenowym,
- 15 szt. średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa kolejowego,
- 8 szt. ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa kolejowego,
- 9 szt. ciężkich samochodów ratownictwa technicznego (z żurawiem),
- 8 szt. średnich samochód ratowniczo-gaśniczych z funkcją cięcia,
- 8 szt. średnich samochód ratowniczo-gaśniczych z modułem proszkowym,
- 10 szt. autobusów do przewozu ratowników (minimum 30 – miejscowych),
- 18 szt. mikrobusów do przewozu do 9 osób łącznie z kierowcą,
- 18 szt. lekkich samochodów zaopatrzeniowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
- 22 szt. przyczep do przewozu kontenerów.
- 13 szt. nośników kontenerowych,
- 6 szt. kontenerów do transportu środka pianotwórczego,
- 6 szt. kontenerów sanitarnych,
- 8 szt. zestawów hydraulicznych narzędzi ratowniczych o zwiększonym potencjale do ratownictwa kolejowego,
- trenażer do prowadzenia akcji ratowniczej podczas katastrofy kolejowej,
- kontener z agregatem proszkowym.