Siemens Mobility przekazał ostatnie 2 lokomotywy Vectron MS, które w ramach opcji zamówiło PKP CARGO. Zgodnie z zamówieniem na 15 sztuk (września 2015 r.) i wynikającym z umowy prawem opcji na kolejne 5, w taborze narodowego przewoźnika towarowego znajduje się 20 lokomotyw tego typu.
Lokomotywa Vectron to nowoczesny interoperacyjny pojazd wielosystemowy. Wyposażona jest w krajowe systemy sterowania ruchem pociągów oraz Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Dzięki temu przewoźnik może pokonywać granice bez koniczności zatrzymania w celu wymiany lokomotywy, co generuje dodatkowe koszty. Vectron MS posiada certyfikat dopuszczenia w 18 europejskich krajach.
Model wybrany przez PKP CARGO dysponuje mocą 6,4 MW, a jego prędkość maksymalna wynosi 160 km/h. Pozwala na zwiększenie możliwości operacyjnych na rynku międzynarodowym, a szczególności w kontekście połączeń na liniach Nowego Jedwabnego Szlaku i państw Trójmorza.
– Zakupy nowoczesnego taboru, w tym lokomotywy wielosystemowych, to ważna część strategii Grupy PKP CARGO. Chcemy rozwijać działalność zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym, a te lokomotywy są ważnym narzędziem do realizacji naszych celów – stwierdził Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A.
– Vectron to wyjątkowe pojazdy, które są w stanie przekraczać europejskie kolejowe granice bez zatrzymania, co pomaga budować przewagę konkurencyjną PKP CARGO nie tylko w Polsce, ale i całej Europie. Brak zatrzymań na granicy, to oszczędność taboru i czasu pracy maszynistów, niższe zużycie energii i znaczne korzyści dla klientów i środowiska – powiedział Krzysztof Celiński, prezes Siemens Mobility Sp. z o.o.
Lokomotywy Vectron stawiane są za wzór zrównoważonego podejścia, o czym świadczy energooszczędna produkcja, wykorzystanie przyjaznych dla środowiska materiałów i możliwość recyklingu do 98% części. Na przykład po recyklingu lokomotywy Vectron o wadze 85 ton pozostaje zaledwie 1700 kg materiałów nie nadających się do przetworzenia, czyli mniej więcej tyle co średniej wielkości samochód osobowy.
Ponadto skuteczny na model zrównoważonego podejścia składa się: energooszczędna praca dzięki systemowi wspomagania maszynisty Vectron Eco Cruise, kompatybilność środowiskowa przez cały okres eksploatacji, zastosowanie przekształtników z ekologicznym systemem chłodzenia wodą, zgodność z najsurowszymi wymaganiami dotyczącymi emisji zanieczyszczeń, pyłu zawieszonego i hałasu.
W ciągu kilku lat firma Siemens Mobility sprzedała blisko 1000 lokomotyw Vectron w całej Europie. Ponad 750 dostarczonych pojazdów pokonało już ponad 250 milionów kilometrów. W Polsce z lokomotyw Vectron korzystają PKP CARGO, DB Cargo Polska, PKP Intercity (wynajęta z MRCE), Industrial Division i Lotos Kolej. Dodatkowo, w grudniu 2019 r. na zakup Vectrona zdecydowała się firma Laude Smart Intermodal.