Wywiady

Maciej Kaczanowski: Przemysł kolejowy wciąż inwestuje w innowacje

Za 5 lat ok. 40% wysoko wykwalifikowanych pracowników przemysłu kolejowego przejdzie na emeryturę. Już teraz polskie i europejskie koleje zmagają się z brakami kadrowymi. Brakuje nam zarówno pracowników z wykształceniem ścisłym STEM (przyp. ang. Science, Technology, Engineering, Mathematics), jak i pracowników typowo produkcyjnych, jak np. wykwalifikowany spawacz, ślusarz czy lakiernik. Aby temu zaradzić, Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Zaopatrzenia Kolei (UNIFE) zleciło think tankowi ThinkYoung przeprowadzenie badania na pokoleniu Z (16-25 lat), czyli na tzw. „narybku”, który stoi przed wyborem szkół lub właśnie wchodzi na rynek pracy. Wyniki okazały się bardzo obiecujące dla kolei. Generacja Z stawia na zrównoważony rozwój, ważna dla nich jest nasza planeta i to: czy i w jaki sposób ich przyszły pracodawca będzie miał na nią wpływ. Kolej, jako jedna z najbardziej ekologicznych form transportu, ma pozytywny wpływ i na środowisko i na nasze społeczeństwo. Prawie 60% pokolenia Z – dla dobra planety –  jest skłonna zmienić formę transportu. Kampania Hop on for our Planet (Wskakuj dla naszej planety!) ma nagłośnić nowe, innowacyjne oblicze kolei, która w obecnych czasach jest bezpiecznym i przemyślanym wyborem kariery.

Jaki był zasięg badania?

Badanie objęło łącznie 2137 osób z generacji Z w wieku od 16 do 25 lat z Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Polski i Holandii.

I jaki był jego cel?

Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na temat tego, czy europejska generacja Z – w wieku od 16 do 25 lat  – jest skłonna do podróżowania koleją ze względu na jej ekologiczny charakter? Czy jest zainteresowana wszystkimi stanowiskami, które przemysł kolejowy ma do zaoferowania w obszarze ekologii? W jaki sposób chce, aby ustawodawcy wspierali Zielony Ład i Zieloną Energię z wykorzystaniem kolei?

Zatem – co o przyszłości myśli generacja Z?

Z badań wynika, iż generacja Z chce działać na rzecz dobra naszej planety. Z kolei branża producentów na rzecz kolei jest gotowa przyjąć ich na pokład! Dzięki odpowiedniej polityce środowiskowej możemy sprawić, że technologiczna i ekologiczna przyszłość Europy będzie szybka i skuteczna. Badanie pokazuje, że w całej Europie:

  • generacja Z jest w większości skłonna przesiąść się na bardziej ekologiczny transport dla dobra naszej planety.
  • generacja Z oczekuje od władz inwestowania w zrównoważony transport kolejowy,
  • generacja Z uważa, że technologia zeroemisyjna jest przyszłością innowacji w transporcie kolejowym,
  • mniej więcej połowa respondentów, reprezentujących Generację Z chce związać swoje studia i karierę zawodową z działalnością na rzecz naszej planety,
  • kobiety, reprezentujące Generację Z, które obecnie pracują w „STEM”, jeszcze bardziej cenią sobie pracodawców prowadzących zrównoważony biznes niż mężczyźni.

Czy w każdym z badanych przez Was krajów wnioski są podobne, czy też widać lokalne różnice?

Oczywiście lokalne różnice występują, ale poniższe wyniki pokazują, że generacja Z w całej Europie dąży do bardziej ekologicznej Europy:

  • 25% uważa, że kolej ma kluczowe znaczenie dla gospodarki i rozwoju kraju,
  • 57% jest skłonnych przesiąść się na transport bardziej przyjazny środowisku,
  • 47,5% uważa, że miejsca pracy w sektorze kolejowym są dobrze płatne, a 30,7% uważa, że są one związane z rozwojem technologii,
  • 50% twierdzi, że innowacje, takie jak technologia zeroemisyjna i inteligentne miasta będą siłą napędową innowacji dla kolei jutra.

Jak wyniki tego typu badań i sama kampania mogą wpłynąć na naszą przyszłość?

Dodaj komentarz