Wywiady

Jesteśmy otwarci na współpracę z przewoźnikami samorządowymi

Poprzedni rok, aplikacja Bilkom czy Centrum Monitoringu były tematami rozmowy z Jakubem Prusikiem, pełniącym obowiązki Prezesa Zarządu PKP Informatyka.

Raport Kolejowy: Rok 2018 za nami. Jak on wyglądał z perspektywy PKP Informatyka?

Jakub Prusik: PKP Informatyka, będąc wyspecjalizowaną spółką Grupy PKP, skupia się na dostarczaniu usług IT dla szeroko rozumianego sektora kolejowego. Z uwagi na to, że nasz zespół posiada dużą wiedzę na temat rynku kolejowego, otrzymujemy także zadania, których realizacja wpisuje się w program rozwoju kolei w Polsce. W styczniu 2018 roku oddaliśmy do użytku pasażerów nową aplikację sprzedażową Bilkom.pl. Bilkom jest jedynym miejscem w sieci, gdzie można kupić na jednym blankiecie bilety wszystkich państwowych przewoźników: PKP Intercity, PKP SKM w Trójmieście oraz POLREGIO. 9 grudnia został wprowadzony do oferty „Wspólny Bilet”. Od strony technicznej to PKP Informatyka była odpowiedzialna za wdrożenie tego ministerialnego projektu. Także i tym razem dotrzymaliśmy terminu i wspólny Bilet, z taryfą degresywną, jest dostępny w kasach biletowych. Z mniejszych projektów zrealizowanych w 2018 roku, mogę wymienić ukończony pierwszy etap wdrożenia dla PKP S.A. systemu informatycznego obsługującego dokumenty FIP i OZŻD. Nowe rozwiązanie pozwoli odejść od tradycyjnych książeczek biletowych, wydawanych na potrzeby pracowników spółek kolejowych. Ich miejsce zastąpią e-bilety.

RK: Wspomniał Pan o aplikacji Bilkom. Jakie są plany PKP Informatyka w zakresie rozwoju tego kanału sprzedaży biletów?

JP: Systematycznie rozwijamy platformę Bilkom, wprowadzając Nowe funkcjonalności, jak chociażby aktualizowanie na bieżąco informacji dotyczących opóźnień pociągów. Testujemy także aplikację natywną na urządzenia mobilne oparte o system Android. Z początkiem kwietnia zostanie oddana do użytku także aplikacja na urządzenia działające w oparciu o system iOS. W 2019 roku do aplikacji Bilkom będzie przyłączona także większość przewoźników samorządowych. Docelowo chcielibyśmy, aby Bilkom był profesjonalnym planerem podróży, w którym będzie można zarezerwować nocleg, zamówić taksówkę na dworzec, wypożyczyć auto, zakupić Bilet na komunikację miejską, wypożyczyć rower, czy skorzystać z oferty kulturalnej miejsca, do którego podróżujemy. Jest to rozwiązanie ukierunkowane na pasażera, czyli głównego beneficjanta kolei.