Tak wielka inwestycja wpisuje się w miejski program „Lepsza Komunikacja w Częstochowie”. Pod kątem tramwajów, co jeszcze udało się w jego ramach zrealizować?
Przez ostatnie lata kupiliśmy ponad 100 nowych autobusów, łącznie 17 nowych tramwajów, mamy od niedawna 15 nowych autobusów elektrycznych, pierwszych w naszej flocie. Jeśli dodamy do tego budowy tramwajowe i modernizacje infrastrukturalne na terenie zajezdni, to jest to jakościowy krok milowy w stosunku do tego, co miasto w tym zakresie proponowało przed 2010 rokiem.
Na nowe torowiska czekają już nowe tramwaje. Poprzez kupno kolejnej wersji Twistwów, można rozumieć, że ten model odpowiada specyfice Częstochowy?
Podobnie jak z pierwszą generacją Twista, częstochowianie pokochali wersję 2.0 od pierwszego przejazdu choć czekamy na moment, kiedy nie tylko mieszkańcy południowych dzielnic, ale pasażerowie z całego miasta będą mogli korzystać z naszej nowej floty. Stanie się tak po zakończeniu budowy linii tramwajowej tej jesieni.
Tegoroczna dostawa 10 nowych składów tramwajowych w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie” jest jednym z największych tego typu zakupów taborowych w historii. Pozwoliło to na największą od dekad modernizację floty tramwajów. W połączeniu z siedmioma Twistami, które jeżdżą już od kilku lat po naszym mieście, nowoczesne tramwaje będą stanowiły zdecydowaną większość składów obsługujących linie tramwajowe w Częstochowie. Pod względem technicznym i funkcjonalnym są to pojazdy światowej klasy. Dzięki nim oraz przebudowie linii powinniśmy już niedługo poruszać się tramwajem po Częstochowie zdecydowanie bardziej komfortowo, szybciej i bezpieczniej.
Pozostając przy taborze, MPK posiada odrestaurowane historyczne wagony. Jakie skarby skrywa zajezdnia i kiedy można je zobaczyć w pełnej krasie?
Pojazdy 4n z doczepą i 102Na, to zabytki tramwajowe, które wyjeżdżały okolicznościowo przed pandemią często na trasy. Jest też zachowany dla potomnych jako zabytek Ikarus o numerze bocznym 288, skarbów jest jeszcze więcej. Czekają na swoją kolej, kiedy miłośnicy komunikacyjnych zabytków, często pracujący także w MPK zajmą się nimi, przy naszym udziale. Mamy też na stanie zakupiony zabytkowy autobus piętrowy Bristol Ledekka obsługujący linię turystyczną 034. Tutaj jednak też czekamy na stałą poprawę szeroko rozumianej sytuacji pandemicznej. Mamy nadzieję, że wrócimy z tą popularną atrakcją komunikacyjną w kolejnych sezonach letnich.
Chyba nie ma takiego drugiego miasta jak Częstochowa, gdzie powstało tyle planów rozwoju sieci tramwajowej. Chociażby ostatni dotyczył jej rozbudowy dzielnicy Parkitka – jaka jest szansa na realizację tego przedsięwzięcia?
Realizacja planów rozwojowych komunikacji tramwajowej uzależniona jest od tego czy tego typu przedsięwzięcia będą wpisywały się w przyszłe prognozy finansowania ze środków UE. Ze środków własnych żadne miasto poważnych planów inwestycyjnych w tym zakresie nie zrealizuje. My najpierw jednak skupiliśmy się w ostatnich latach na realizacji wielkiej przebudowy starej linii tramwajowej, która dobiega końca. Bez niej każde inne przedsięwzięcie w kierunku rozbudowy tej sieci w przyszłości nie byłoby możliwe.
Zdjęcia: MPK Częstochowa, PESA Bydgoszcz