Tramwaje Wydarzenia Wywiady

Mariusz Sikora, prezes MPK Częstochowa: Mieszkańcy pokochali Twista 2.0 [WYWIAD]

Nie licząc Olsztyna, gdzie reaktywowano tramwaje, Częstochowa posiada najmłodszą sieć miejskiego transportu szynowego. Obecnie przechodzi ona kompleksową modernizację. O prowadzonych inwestycjach, nowym taborze i programie „Lepsza Komunikacja w Częstochowie” powiedział nam Prezes Zarządu spółki MPK w Częstochowie Mariusz Sikora.

Panie Prezesie obecnie w Częstochowie, o czym informowaliśmy na naszych łamach, realizowany jest wielki projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej. Choć inwestycja przebiega w nowym śladzie, można powiedzieć, że praktycznie cała stara sieć zostanie zastąpiona nową?

Jesteśmy na etapie realizacji wielkich inwestycji w infrastrukturę i tabor komunikacji miejskiej. Warto podkreślić, że realizujemy największą w historii częstochowskich tramwajów przebudowę w infrastrukturę, wielką przebudowę starej linii tramwajowej między Rakowem a Północą. To tak naprawdę budowa nowej linii tramwajowej w starym śladzie, a koszt tego przedsięwzięcia to rekordowe 114 mln zł. Razem z 10 nowymi tramwajami mamy do czynienia z największym w historii miasta kontraktem tramwajowym za 208 mln zł. 144 mln zł z tej kwoty miasto pozyskało ze środków UE. To epokowe wydarzenie, które realizujemy dzięki programowi „Lepsza Komunikacja w Częstochowie” zainicjowanemu przed kilkoma laty przez prezydenta Częstochowy, Krzysztofa Matyjaszczyka. Odnosząc się do pytania, owszem mówimy o czymś epokowym dlatego, że oprócz infrastruktury na ziemi, modernizacji zostaje poddanych większość sieci infrastruktury podziemnej, często nieodkrywanej od 60 lat. To z jednej strony piętrzy czasami problemy, ale są to działania niezbędne, po to by nowa linia tramwajowa w starym śladzie mogła służyć mieszkańcom kolejne dekady, a modernizacja nie było tylko doraźna, lecz gruntowna.