W pierwszych trzech miesiącach 2024 r. koleją przewieziono prawie 54,2 mln ton ładunków. Pociągi towarowe wykonały pracę przewozową na poziomie ponad 14 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna przekroczyła poziom 19,8 mln pociagokilometrów. W porównaniu do I kwartału 2023 r. jest to spadek o 6,4 mln ton (-10,5%) w masie przetransportowanych koleją towarów, o ponad 2 mld tonokilometrów (-12,6%) w pracy przewozowej i o prawie 2 mln pociągokilometrów (-9,1%) w wykazanej pracy eksploatacyjnej.
– Pierwsze miesiące 2024 r. w kolejowych przewozach towarów pokazują, że segment ten pozostaje pod wpływem negatywnych czynników zewnętrznych, jak wojna w Ukrainie czy niekorzystna globalna sytuacja rynkowa. Na rynku charakteryzującym się malejącym popytem na usługi transportowe przewagę uzyskają podmioty, które wykażą się zdolnością do adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych i będą w stanie zaoferować wysoki poziom usług w połączeniu z konkurencyjnymi cenami. Pamiętajmy o polityce UE, która w ramach swojej agendy klimatycznej chce zwiększać transport towarów koleją. Należy zatem zakładać, że obecny spadek wolumenu jest przejściowy − podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.
Podstawowe dane eksploatacyjne dotyczące przewozów pasażerskich i towarowych zostały opublikowane na stronie Dane Kolejowe.