Tabor Wydarzenia

Milion kilometrów w miesiąc! Koleje Dolnośląskie z kolejnym rekordem

Koleje Dolnośląskie biją rekord 1 mln kilometrów w miesiąc! Takim wynikiem pochwalić się mogą tylko dwaj przewoźnicy w Polsce.

W roku 2023 Koleje Dolnośląskie obchodzą 15-lecie istnienia. Niedawno dolnośląski przewoźnik świętował przewiezienie 100-milionowego pasażera. Dziś ponownie ma okazję do świętowania. W miesiąc pociągi spółki pokonały milion kilometrów.

– Kilka razy było „o włos”, bo zbliżaliśmy się do tej magicznej liczby praktycznie w każdym miesiącu 2023 roku. W marcu zabrakło nam ośmiu tysięcy km do miliona. Teraz przekroczyliśmy tę liczbę – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

 

Koleje Dolnośląskie przewiozły 100-milionowego pasażera

Z roku na rok Koleje Dolnośląskie pokonują coraz więcej kilometrów. W 2023 roku ma być ich łącznie ponad 12 mln.

Skąd ten milion?

By pokazać skalę pracy wykonanej przez Koleje Dolnośląskie, najlepiej porównać ją z dokonaniami przewoźników kolejowych z innych województw. Na przykład w województwie podlaskim tzw. praca przewozowa zlecona przez tamtejszy urząd marszałkowski wynosi 2 mln km, a regionalny przewoźnik przejeżdża 1,8 mln km. Ale w skali roku, a nie miesiąca.

– Miło czytać artykuły w mediach ogólnopolskich, które mówią o renesansie kolei i za przykład stawiają Dolny Śląsk. Graniczymy z Czechami, którzy mają, moim zdaniem, jeden z najlepszych systemów transportu publicznego w Europie. Mierzymy do nich i chcemy, by oferta kolejowa na Dolnym Śląsku była z każdym rokiem coraz lepsza – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

 

Milion kilometrów pokonanych miesięcznie przez przewoźnika kolejowego na zlecenie jednego urzędu marszałkowskiego osiągają zaledwie dwa podmioty w Polsce: Koleje Mazowieckie, a od lipca 2023 roku Koleje Dolnośląskie. Trzeba przy tym pamiętać, że w województwie mazowieckim koleje regionalne działają m.in. w ponad trzymilionowej aglomeracji warszawskiej.

Jak to działa w Warszawie?

Warszawa jest wyjątkiem – kolej w aglomeracji funkcjonuje tam na innym poziomie niż w jakimkolwiek innym mieście w Polsce. Urząd Miasta Stołecznego Warszawy dopłaca przewoźnikom ponad 200 mln złotych rocznie za możliwość honorowania biletów miejskich w pociągach Kolei Mazowieckich oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej. A przewoźnicy, otrzymując taką rekompensatę, są w stanie polepszać ofertę dla mieszkańców aglomeracji. Przy wsparciu nie tylko Warszawy, ale też gmin aglomeracji warszawskiej, Koleje Mazowieckie wykonują ok. 1,6 mln km miesięcznie. Teraz do grona przewoźników regionalnych, osiągających pracę eksploatacyjną na poziomie 1 mln km miesięcznie dołączają Koleje Dolnośląskie.

Dolny Śląsk inwestuje w kolej, tak aby mogli z niej dogodnie korzystać mieszkańcy regionu. Najnowocześniejsze pociągi Kolei Dolnośląskich Elf2 wożą pasażerów w ramach tzw. Dolnośląskiej Kolei Aglomeracyjnej. Ta oferta pozwala zaoszczędzić czas, ponieważ do centrum Wrocławia z takich osiedli jak Wojnów czy Strachocin, dojedziemy już w ok. 30 minut. To realna alternatywa dla osób, które na co dzień korzystają z samochodu – zauważa Krzysztof Maj, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego odpowiedzialny m.in. za funkcjonowanie aglomeracji.

 

Dodaj komentarz