ÖBB i Siemens Mobility zaprezentowały pierwsze lakierowane nadwozie i wygląd zewnętrzny nowej generacji pociągów NightJet. Składy pojawią się na torach już w 2022 r. W pierwszej kolejności wykorzystane zostaną w połączeniach z Austrii oraz Niemiec do Włoch. Zamówienie na 13 pierwszych składów (z prawem opcji na kolejne 20) zostało już złożone. Buduje je Siemens Mobility.
– W walce z kryzysem klimatycznym Europa potrzebuje bardziej przyjaznej środowisku mobilności – podkreślał minister ochrony klimatu Leonore Gewessler. – Ważną częścią tego jest silna sieć pociągów nocnych. Dlatego w nadchodzących latach zainwestujemy około 500 mln euro w rozwój pociągów nocnych. Oznacza to, że możemy kupić 20 dodatkowych Nightjetów. To nie tylko więcej pociągów, ale także możliwość dotarcia do wielu miejscowości w Europie.
ÖBB rozpoczęła eksploatację nocnych pociągów po Europie w 2016 r. Konsekwentnie rozszerza sieć połączeń.
– Jesteśmy już największym w Europie organizatorem nocnych podróży pociągiem – mówi dyrektor generalny ÖBB, Andreas Matthä. – Inwestycja w nowe wagony zapewni nam dalszy rozwój.
Nowy NightJet imponuje wyglądem oraz możliwościami.
– Centralnym elementem pociągów są innowacyjne mini apartamenty, które zapewniają pasażerom strefę prywatną – dodaje dyrektor generalny Siemens Mobility, Michael Peter. – Specjalna lekka konstrukcja wózków pozwala na płynną jazdę i mniejsze zużycie energii. Nasz NightJet będzie odgrywał kluczową rolę, jeżeli chodzi nocne połączenia europejskich metropolii w zgodzie z klimatem.
Nightjet przyszłości: podróż bez barier, większy komfort i prywatność
Siedmioczłonowe Nightjety nowej generacji składają się z dwóch wagonów siedzących, trzech wagonów z miejscami do spania i dwóch wagonów sypialnych. Projekt łączy ultranowoczesny design z jeszcze większym komfortem. W nowej koncepcji kuszetek dodatkowe mini apartamenty zapewniają jeszcze więcej prywatności podróżującym w pojedynkę. Podróżowanie w wagonie sypialnym będzie jeszcze wygodniejsze, ponieważ w przyszłości przedziały standardowe i deluxe będą miały własną toaletę i prysznic. Wcześniej używane przedziały będą oczywiście nadal dostępne – w nowym designie.
Nowością na pokładzie jest bezpłatne WiFi, które wcześniej było ograniczone do Railjets w ruchu dalekobieżnym, a teraz będzie dostępne również dla podróżnych w pociągach nocnych nowej generacji. Pasażer będzie mógł bezpłatnie surfować i streamować na ÖBB Railnet oraz bezpłatnie korzystać z cyfrowych gazet i czasopism.