„Oszczędności energii sięgają 10–15%” – zaznaczył Škrobánek. Dodał również, że automatyzacja zmniejsza obciążenie maszynistów oraz wydłuża żywotność pojazdów.
Produkty MSV elektronika pracują w Dubaju i Arabii Saudyjskiej
W rozmowie poruszono także temat obecności MSV elektronika na rynkach zagranicznych. „Dwa lata temu przyjęliśmy nową wizję, której celem jest zwiększenie udziału klientów zagranicznych do co najmniej 30%” – wyjaśnił Škrobánek, opisując początki ekspansji międzynarodowej. W związku z tym firma aktywnie uczestniczy w międzynarodowych targach – obok polskiego TRAKO również w Mediolanie i Rumunii.
Strategia ta szybko przyniosła wymierne efekty. „Nasze zewnętrzne oprawy LED pracują w systemach metra w Dubaju i Arabii Saudyjskiej. Obecnie mamy podpisany kontrakt ze Stadlerem – oświetlenie będzie zastosowane w metrze na Tajwanie” – poinformował CEO. Dodał, że firma współpracuje również z Talgo oraz Škoda Signaling w zakresie dostaw szaf sterowniczych i wiązek kablowych. „Kluczowi klienci, tacy jak Stadler czy Škoda Signaling, przeprowadzili u nas audyty klientowskie z doskonałym wynikiem” – podsumował.
Nowoczesne zaplecze badawcze przyspiesza rozwój i dopuszczenia
Jednym z kluczowych zagadnień współczesnego rozwoju technologii kolejowych jest interoperacyjność, czyli zdolność urządzeń do pracy w różnych systemach kolejowych w Europie. Zdaniem Radka Škrobánka nie jest to nowe wyzwanie, lecz długofalowy trend, na który MSV elektronika jest dobrze przygotowana.
„Wszystkie nasze produkty spełniają wymagania norm europejskich i mogą być stosowane na rynkach międzynarodowych” – wyjaśnił.
Istotną rolę w procesie rozwoju odgrywa nowo wybudowane firmowe laboratorium badawcze. Umożliwia ono przeprowadzanie badań kompatybilności elektromagnetycznej (EMC), testów temperaturowych oraz testów wibracyjnych, niezbędnych do dopuszczenia urządzeń do eksploatacji. „Wcześniej na terminy badań zewnętrznych czekaliśmy miesiącami, dziś wyniki znamy w ciągu kilku dni” – podkreślił Škrobánek. Zaplecze obejmuje nowoczesną komorę EMC, dwie komory temperaturowe typu burn-in, trójosiowy stół wibracyjny oraz halę optometryczną do badań oświetlenia.
Dzięki temu MSV elektronika może znacząco przyspieszyć i usprawnić proces rozwoju.
„Konstruktor projektuje nową płytkę lub urządzenie, my je testujemy i w ciągu trzech dni wiemy, czy spełnia wymagania. To realna oszczędność czasu i kosztów” – dodał prezes.
Spółka pracuje również nad certyfikacją laboratorium, która powinna zostać zakończona do końca roku. Już teraz jednak oferuje usługi badawcze także klientom zewnętrznym.




