Pesa Bydgoszcz w ostatnich latach pozyskała kilka ważnych kontraktów tramwajowych, które opiewają na kwotę ponad miliarda złotych. Wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek „tramwajowych ambicji” Pesy, bo coraz bardziej przygląda się zagranicznym rynkom. O obecnie realizowanych kontraktach oraz nadchodzących planach rozmawiamy z Marcinem Grzybem, Dyrektorem Sprzedaży LRV w Pesie.
Jak informuje Dyrektor Marcin Grzyb, PESA niedawno zakończyła dostawy 10 tramwajów dla Bydgoszczy w ramach zamówienia podstawowego. Umowa przewidywała opcję, która pozwalała na rozszerzenie kontraktu o zakup do maksymalnie 46 pojazdów. – Obecnie produkujemy 30 kolejnych tramwajów, które Bydgoszcz zamówiła, w ramach umowy na dostawę do 46 pojazdów. Dostawę 10 tramwajów z podstawy zamówienia zrealizowaliśmy w terminie pozwalającym na rozliczenie środków na ten cel, który był określony na koniec listopada 2023 roku.
W lutym br. ZDMiKP rozszerzył zamówienie o 10 długich tramwajów oraz jeden krótki, a następnie w marcu o kolejne 18 długich tramwajów i jeden krótki. Zamawiający wciąż może skorzystać z opcji dokupienia 6 tramwajów – powiedział w rozmowie z „Raportem Tramwajowym” Marcin Grzyb. Oprócz kontraktu dla Bydgoszczy, Pesa jest w trakcie realizacji umowy dla MPK Wrocław, która została zawarta w grudniu 2021 roku. Chodzi o dostawę 24 tramwajów typu Twist.
– W tym momencie na linii produkcyjnej znajduje się 6 tramwajów dla MPK Wrocław. Utrzymujemy dobre tempo realizacji prac dla wrocławskiego klienta. Chcemy zakończyć ten kontrakt na przełomie III i IV kwartału 2024 roku, a więc ze znacznym wyprzedzeniem terminu wynikającego z umowy. W umowie dla Wrocławia pozostaje otwarta kwestia opcji na dostawę kolejnych 16 pojazdów – mówi Dyrektor Marcin Grzyb.
Pesa Bydgoszcz obecnie produkuje pojazdy w ramach projektu dla stolicy Estonii. Do Tallina ma łącznie trafić 23 tramwajów. – Tramwaje typu Twist dla Estonii konfiguracyjnie będą bardzo podobne do tych obecnie produkowanych dla Wrocławia. Pojazdy zostaną wyposażone w kilka nowinek technicznych, takich jak nowoczesny system antykolizyjny czy podgrzewaną podłogę w strefie wejścia w przestrzeni pasażerskiej. Do Estonii realizujemy dostawę 23 tramwajów.
Przypomnę, że początkowo zamówienie dotyczyło 8 pojazdów, natomiast zamawiający szybko zdecydował się skorzystać z prawa opcji i domówił 15 kolejnych tramwajów. Twisty dla Estonii pojawią się w Tallinie już w przyszłym roku. Planujemy szybko zrealizować ten kontrakt – zapowiada Dyrektor Grzyb.
Przełomowy kontrakt eksportowy
W ostatnim czasie głośnym echem odbiła się informacja o szansie Pesy na pozyskanie zlecenia dotyczącego produkcji ponad 100 tramwajów dla Jerozolimy. Jak tłumaczy Dyrektor Grzyb, Pesa w całym przedsięwzięciu ma być partnerem konsorcjum, które wygrało przetarg na budowę nowej linii wraz z dostawą taboru i jego utrzymaniem. – W tramwajowym przetargu dla Jerozolimy wystartowało konsorcjum, dla którego jesteśmy dostawca taboru. My nie jesteśmy członkiem konsorcjum Danya Cebus, Dan i Comsa, które nazywane jest J-Train, ani też wykonawcą dla zamawiającego.
Z naszej perspektywy zamawiającym jest Danya, bo co trzeba zaznaczyć – dostawa tramwajów jest tylko częścią całego – naprawdę sporego – projektu, który dotyczy także budowy infrastruktury. Dla Jerozolimy ma zostać zbudowanych 132 tramwajów około 32-metrowych, które będą połączone w trakcję wielokrotną. Czyli tak naprawdę będzie to 68 składów, które będą ze sobą spięte do obsługi połączeń w Jerozolimie. Umowa ma przewidywać dokupienie kolejnych 60 pojazdów – tłumaczy Marcin Grzyb.