Na odcinku Czyżewo – Białystok trwa budowa pierwszego dwupoziomowego skrzyżowania. Najważniejsze elementy wiaduktu nad torami Rail Baltica w Uhowie już zostały ułożone. Inwestycja za 10,4 mln zł prowadzona jest wspólnie z PKP PLK i Podlaskim Zarządem Dróg Wojewódzkich.
Specjalny dźwig, który pracuje w Uhowie k. Łap, ułożył już nad torami 27 zbrojnych belek nośnych, każda o długości 27 m. Elementy będą podporą dwóch jezdni, po dwa pasy ruchu na każdej. Wykorzystanie dużej maszyny o udźwigu do 500 ton zapewniło sprawną pracę. Roboty były prowadzone nocą, by nie ograniczać ruchu pociągów. Wcześniej wykonano już przyczółki wiaduktu. Z prefabrykowanych elementów budowane są ściany oporowe.
Budowany wiadukt będzie miał 130 m długości oraz ponad 25 m szerokości. Prace zasadnicze zakończyć się mają do końca 2020 r.
Powstający wiadukt będzie elementem obwodnicy Uhowa, zastąpi przejazd kolejowo-drogowy i połączy zmodernizowaną ul. Kolejową z DW nr 682.
Aby zapewnić bezpieczeństwo pieszym, PKP PLK wybudują w Uhowie także podziemne przejście. Zapewni ono połączenie z przystankiem kolejowym.
Nowy wiadukt w Uhowie to pierwsze z 25 skrzyżowań dwupoziomowych, które zostaną wybudowane między Białymstokiem i Czyżewem dzięki modernizacji linii Rail Baltica. Bezkolizyjne przeprawy przez tory, zamiast przejazdów kolejowo-drogowych, pozwolą na prowadzenie ruchu pociągów z prędkością 200 km/h i podróż z Białegostoku do Warszawy w półtorej godziny. Dzięki inwestycji mieszkańcy zyskają też wygodniejszą komunikację drogową w regionie.
Inwestycja w Uhowie prowadzona jest wspólnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku. Zakres prac obejmuje budowę wiaduktu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Finansowanie to 10,4 mln zł netto z projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”, współfinansowanego przez Unię Europejską z Instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.