Obecnie zwiększa się nacisk na organizację przestrzeni publicznej, jej estetykę oraz funkcjonalność. Jednostki samorządowe podejmują uchwały nakreślające granice w jakich mogą poruszać się podmioty chcące wdrożyć i zainstalować urządzenia w centrach miast, określając m.in. kolorystykę i wymiary takich budowli. Trendy na rynku determinują odpowiedzialne instytucje, aby budowana infrastruktura, w tym wiaty przystankowe, kioski czy biletomaty, w jak najmniejszym stopniu wyróżniały się, tak aby całość tworzyła spójny i miły dla oka krajobraz miejski. Dodatkowo, ceny gruntów oraz umów dzierżawy z każdym rokiem są coraz wyższe, co przekłada się na ekonomię każdego przedsięwzięcia. Osiągnięcie zadowalającego efektu ekonomicznego jest możliwe poprzez multiplikowanie i integrację różnych typów usług w jednym miejscu. Doskonałym przykładem takich rozwiązań są pilotażowe działania, które łączą tzw. paczkomaty ze stacjami ładowania, czy tzw. bateriomaty dla lekkich pojazdów elektrycznych współdzielonych w projektach sharingowych. Rozwiązania dedykowane dla użytkowników samochodów elektrycznych również muszą nadążać za obecnymi trendami.
W ramach Grupy Technitel testujemy nasze najnowsze wdrożenie, które zdaje się być złotym środkiem dla powyższych problemów. Nasz zespół inżynierów, któremu przewodzi Łukasz Ziółkowski podszedł do problemu w nowatorski sposób i spojrzał na niego z innej perspektywy. Zamiast dostosowywać stację do lampy postanowili dostosować lampę do stacji. Aby możliwa była instalacja stacji ładowania, słup oświetleniowy wyposażany jest w dodatkową obudowę wykonaną z tworzywa i włókna szklanego, która umożliwia instalację ładowarki typu wallbox dowolnego producenta. Obudowę można wykonać według projektu i dostosować ją, na przykład pod ozdobny charakter słupa oświetleniowego. Ponadto, aby możliwe było zasilanie stacji bez dodatkowego przyłącza, zmodyfikowany został sposób sterownia oświetleniem. Jako źródło mocy zostało wykorzystane istniejące okablowanie, służące do tej pory tylko do zasilania instalacji oświetlenia. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest ładowanie pojazdu z mocą do 22 kW. Gdy zapada zmrok i konieczne jest uruchomienie lamp, dostępna moc ograniczona jest średnio do ok. 14 kW, co pozostaje satysfakcjonującym wynikiem, biorąc pod uwagę zmniejszone nakłady finansowe oraz czas potrzebny do uruchomienia punktu ładowania. Jest to rozwiązanie, które doskonale sprawdzi się w centrach miast, na parkingach typu Park&Ride oraz w lokalizacjach zabytkowych, gdzie wykonanie konwencjonalne będzie bardzo problematyczne. Opracowany przez Technitel sterownik na bieżąco monitoruje pobór mocy z linii zasilającej, zabezpieczając ją przed przetężeniem i zadziałaniem wyłączników nadmiarowych. Dodatkowo realizuje on funkcję sterownika podającego sygnał załączenia i wyłączenia oświetlenia zgodnie z przyjętym harmonogramem lub z zewnętrznego zegara astronomicznego. Rozwiązanie wykorzystuje również możliwość komunikacji pomiędzy ładowarkami tak, że możliwe jest wykorzystanie systemu dynamicznego zarządzania mocą (DLM – Dynamic Load Management), co pozwala na zainstalowanie 2-3 ładowarek na jednej linii zasilającej. W takiej sytuacji zwiększa się dostępność infrastruktury, a dostępna moc jest optymalnie wykorzystana. Przykładem może być typowa sytuacja, w której ładując samochód hybrydowy, wykorzystujemy ok. 7 kW – pozostały budżet mocy może być wykorzystany na kolejnej stacji przez inny pojazd.