Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych otrzymało od PKP PLK szyny, a także elementy toru. Organizacja będzie mogła przeprowadzić remont torowiska m.in. w Tarnowskich Górach. Dzięki współpracy przejazdy będą nadal sprawne i bezpieczne.
Wsparcie dla kolejki, wsparcie dla regionu
Darowizna PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości ponad 435 tys. zł to wsparcie dla utrzymania podróży Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi. Kolej wąskotorowa jest wyjątkową atrakcją regionu. Składy prowadzone są m.in. parowozem na ponad dwudziestokilometrowej trasie między Bytomiem a Miasteczkiem Śląskim, zapewniając dogodny transport między centrami górnośląskich miast, zabytkową Kopalnią Srebra wpisaną na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, rezerwatem przyrody Segiet czy Zalewem Chechło-Nakło. Szyny, uzyskane podczas wymiany torów, będą wykorzystane na trasie kolei wąskotorowej pod zarządem Stowarzyszenia.
Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Darowizna PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. to korzyść dla pasjonatów kolei i turystów. Działania związane z zachowaniem tradycji i historii dróg żelaznych w regionie są niezwykle ważne. Wspieramy tę działalność przekazując niewykorzystywane już na „dużej” kolei elementy infrastruktury.
Przekazane przez PLK szyny pozwolą na utrzymanie przejezdności jednego z odcinków wąskotorowej trasy: Bytom – Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie, wykorzystywanego w ruchu turystycznym. W ciągu roku koleją podróżuje ponad 21 000 osób. Dzięki wymianie szyn podróże będą bardziej komfortowe, a także bezpieczne. Inwestor planuje rozpocząć prace w kwietniu. Przeprowadzi je najpierw w Tarnowskich Górach, a następnie na terenie Bytomia, w dzielnicach Sucha Góra, a także Stroszek-Dąbrowa Miejska.
PKP PLK kustoszem dorobku poprzednich pokoleń kolejarzy
Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel powiedział o działaniach spółki, które pozwalają kolejnym pokoleniom odbywać żywe lekcje historii:
– Dla kolejarzy ważne jest, aby przyszłe pokolenia mogły znać historię kolei. Wspieramy instytucje i organizacje zajmujące się ochroną zabytków techniki oraz promujące kolej. Materiały, które nie pełnią już swojej roli na sieci zarządzanej przez PLK, służą działaniom związanym z podróżami lub historią kolei. Również w województwie śląskim wspieramy stowarzyszenia związane z historią i tradycją kolei.
Od 2015 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ponad 100 razy przekazały niewykorzystywane już elementy infrastruktury kolejowej, a także urządzenia do jednostek kulturalnych, oświatowych i ośrodków promujących kolejowe tradycje w różnych rejonach Polski.
O darowiznach, które pomogły usprawnić Średzką Kolei Powiatową i Grodziską Kolei Drezynową pisaliśmy TUTAJ
Mała kolejka z wielką historią
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, będące zarządcą infrastruktury i przewoźnikiem kolejowym, jest operatorem Górnośląskich Kolei Wąskotorowych od 2003 r. To najstarsza nieprzerwanie działająca kolej wąskotorowa na świecie, uruchomiona w połowie XIX wieku. Pierwotnie zaś służyła głównie do transportu surowców i półproduktów między zakładami przemysłowymi Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
– Darowizna od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w postaci 4 km szyn wraz z akcesoriami pozwoli nam wyremontować najbardziej wyeksploatowane odcinki naszej linii na terenie Bytomia i Tarnowskich Gór. Umożliwi to dalszą bezpieczną eksploatację trasy – jednego z ważniejszych zabytków techniki w województwie śląskim. Bardzo się cieszymy, że PLK pamiętają o „kolejach mniejszych prędkości” i świadkach historii kolei, jakimi są koleje wąskotorowe. Szyny, które „dużej” kolei nie są już potrzebne, na naszej kolei wąskotorowej z powodzeniem posłużą jeszcze kilkadziesiąt lat – powiedział Kamil Czarnecki, prezes Zarządu Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.