Rozpoczęli pracę po godz. 5.00 i kontynuowali ją do późnych godzin nocnych – łącznie ponad 20 godzin. Tak wyglądało betonowanie największego przęsła nowego mostu kolejowego w Krakowie. To istotny element budowy przeprawy – przyspieszy ona przejazd pociągów dalekobieżnych przez miasto. Docelowo w tym miejscu powstaną trzy przeprawy i dodatkowe tory.
Fot. Piotr Hamarnik / PKP PLKW czasie pracy wykonawcy wylali na płytę mostu ok. 1,2 tys. metrów sześciennych betonu. Liczba ta odpowiada ilości mieszczącej się przeszło w 130 betonowozach. Podawany był równocześnie z obydwu brzegów i sąsiedniego mostu przez 4 pompy.
Akcji, ze względów technologicznych, nie można było przerwać, a beton musiał być wylewany w ściśle określonych warunkach atmosferycznych.
– Nowe mosty kolejowe w Krakowie to wyższa jakość podróży pociągiem. Dzięki tej inwestycji istotnie skróci się czas przejazdu pociągów. Realizacja tego zadania da nowe możliwości dla rozwoju kolei aglomeracyjnej, z której pasażerowie korzystają coraz chętniej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Betonowanie środkowego przęsła to kluczowy etap budowy nowej krakowskiej przeprawy. Gdy materiał stężeje wykonawcy przystąpią do montażu stalowych elementów konstrukcji. W sumie most będzie się składał z trzech łukowych przęseł. Znajdą się na nim dwa tory kolejowe, przeznaczone przede wszystkim dla pociągów dalekobieżnych, które będę pokonywać Wisłę z prędkością 100 km/h. Obiekt będzie gotowy w I połowie 2022 roku.
– Inwestycja PLK nie tylko poprawi warunki podróży koleją, ale również stanie się nową wizytówką miasta. Nowe mosty kolejowe nad Wisłą pozytywnie wpiszą się lokalny krajobraz – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W sumie nad Wisłą PLK zaplanowały trzy mosty kolejowe. Po pierwszym już jeżdżą pociągi. Pozostałe dwa są w budowie. Ostatnia przeprawa będzie podzielona na część dla pociągów, oraz pieszych i rowerzystów. Dzięki temu poprawi się komunikacja w centrum miasta i zwiększy dostęp do przystanku Kraków Zabłocie.
Nowa kolej w Krakowie – dla sprawnych połączeń lokalnych i międzynarodowych
Budowa nowych mostów kolejowych w Krakowie to część projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Inwestycja za przeszło 1 mld zł, współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę” zapewni sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.
Przez wschodnią granicę przejedzie jeszcze więcej składów towarowych. Będą one też znacznie cięższe. PKP Polskie Linie Kolejowe remontują na Podlasiu szerokotorową linię kolejową od granicy z Białorusią do stacji Zbłotczyzna. Inwestycja kosztować będzie 138 mln zł / netto. Do tej pory przebudowano 20 km toru. Prace obejmują mosty i stację Siemianówka. Inwestycja z udziałem środków […]
Miasto Poznań, przed przystąpieniem do budowy linii tramwajowej w ciągu ul. Ratajczaka, zleciło wykonanie specjalistycznej ekspertyzy – ocenę wpływu drgań na budynku i przebywających w nich ludzi. Inwestycja wykonana zostanie w tzw. „cichej technologii”. Torowisko wybudowane zostanie w taki sposób, aby maksymalnie zniwelować hałas i drgania w trakcie przejazdu tramwaju. W projekcie zastosowane zostaną dwa […]
W najbliższy wtorek rozpoczyna się montaż sprzętu informatycznego niezbędnego do obsługi pasażerów w nowym systemie FALA. Punkty obsługi powstaną w największych miastach województwa pomorskiego. Start w Ustce. Firma Asseco Data Systems – główny wykonawca systemu – rozpoczyna instalację sprzętu umożliwiającego obsługę mieszkańców Pomorza w ramach tworzonego w naszym regionie systemu FALA. Czym jest FALA? FALA będzie […]