Łódzka Kolej Aglomeracyjna wzbogaci się o trzy nowe pojazdy hybrydowe. W piątek 23 lipca przedstawiciele ŁKA z prezesem Januszem Malinowskim na czele podpisali z firmą NEWAG S.A. umowę na dostawę pociągów do obsługi połączeń aglomeracyjnych i regionalnych w województwie łódzkim.
Wartość trzech zakupionych pojazdów to prawie 103 mln zł. W ramach prawa opcji ŁKA może domówić dwa kolejne składy. Wówczas łączna wartość zamówienia wyniesie ponad 171 mln zł.
Nowe zespoły trakcyjne w barwach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej zostaną wyposażone w monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, hotspot Wi-Fi, ładowarki USB oraz ratujące życie defibrylatory AED. Każdy z pojazdów będzie klimatyzowany i w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Pojazdy Impuls 2 typu 36WEh pomieszczą 300 osób, z czego ponad 140 osób na miejscach siedzących. Pojazd będzie poruszał się z prędkością 160 km/h pod trakcją elektryczną, natomiast przy użyciu napędu spalinowego jest to 120 km/h.
Nowatorski hybrydowy zespół trakcyjny IMPULS 2 typu 36WEh jest pierwszym polskim pojazdem szynowym, który oprócz napędu elektrycznego posiada też napęd spalinowy, które pozwalają na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Zastosowanie innowacyjnej technologii w Impulsie sprawia, że funkcjonalność i zakres zastosowania pojazdu przez przewoźników diametralnie wzrasta, a ponadto komfort jazdy pasażerów radykalnie się podnosi.
Po zakupie hybryd ŁKA planuje uruchomić połączenia pasażerskie na liniach kolejowych, które nie są zelektryfikowane: nr 25 – relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Maz. – Opoczno oraz nr 53 – relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Maz. – Spała. I tak z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego będzie kursowało 36 pociągów, z Łodzi do Opoczna pojedzie 20 składów, a z Łodzi do Spały pojadą 4 weekendowe pociągi.