Do dzisiaj proponowane warianty zostały skonsultowane z samorządowcami i mieszkańcami ze wszystkich gmin między Warszawą i Łodzią, przez które przebiegają. W tej sprawie do spółki i do wykonawcy STEŚ wpłynęło blisko 19 tys. opinii i uwag. To właśnie w odpowiedzi na nie spółka CPK opracowała korekty i szczegółowe rozwiązania techniczne (np. dotyczące zastosowania wiaduktów i tuneli).
Jeszcze w lutym br. rozpocznie się druga tura konsultacji, czyli spotkania informacyjne. Tym razem odbędą się w trybie online. Tura ta potrwa do końca marca. W jej trakcie mieszkańcy będą mogli zobaczyć zawężoną do trzech liczbę wariantów, a także proponowane dla nich rozwiązania techniczne. Poprzedzi ona wskazanie tzw. wariantu inwestorskiego, który spółka CPK przedstawi do wniosku o decyzję środowiskową w pierwszej połowie roku. Kolejny etap to przygotowanie dokumentacji budowlanej i wniosek o decyzję lokalizacyjną.
W przypadku ponad 200-kilometrowego odcinka między Łodzią i Wrocławiem konsultacje w ramach studium wykonalności również postępują konsekwentnie. Mieszkańcy zapoznają się z uszczegółowionymi rozwiązaniami projektowymi i technicznymi na przełomie marca i kwietnia. Wówczas ruszy drugi etap konsultacji.
W związku z budową CPK powstają nie tylko drogi żelazne
Nieodłączną częścią inwestycji CPK są zadania, których inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zgodnie z założeniem, jednocześnie z uruchomieniem CPK będzie już poszerzona autostrada A2 od skrzyżowania z autostradą A1 do granicy Warszawy. Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas. Od Pruszkowa zaś do Konotopy – czwarty pas ruchu w każdą stronę.
GDDKiA dysponuje już decyzją środowiskową. W sprawie tej inwestycji trwają obecnie konsultacje rynkowe z firmami budowlanymi. Jak wynika z harmonogramów GDDKiA, podpisanie umowy na projekt, a także budowę ma nastąpić na przełomie 2022 i 2023 roku.
Przypomnijmy spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych. W tym jest 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych. Wykonawcy prac zrealizują je do końca 2034 r.
Obecnie CPK realizuje 10 kontraktów na studia wykonalności (STEŚ) w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków: Warszawa – Łódź, Łódź – Wrocław, Żarów – granica z Czechami, Sieradz – Poznań, Katowice – Ostrawa, Łętownia – Rzeszów, Zamość – Bełżec, Ostrołęka – Łomża – Giżycko, CPK – Płock – Włocławek i węzła kolejowego CPK. Łącznie prace przygotowawcze trwają już na 1300 km.
Zakładana na podstawie prognoz IATA roczna przepustowość pierwszego etapu Portu Solidarność to 40 mln pasażerów, a także 1 mln ton cargo. Mają one zostać obsłużone w pierwszym etapie na dwóch równoległych drogach startowych. W części lotniskowej inwestycja jest na etapie zaawansowanych badań – zarówno środowiskowych, jak i terenowych. Ponadto, przygotowywany jest master plan i wykup nieruchomości. W grudniu zeszłego roku spółka ogłosiła preferowaną lokalizację lotniska. Obejmuje ona teren ok. 41 km kw. na północ na obszarze trzech gmin: Baranowa, Teresina i Wiskitek – po północnej stronie autostrady A2.