Pierwsze testy autonomicznego pociągu, z wykorzystaniem pojazdów Coradia Continental, obsługiwanych przez Metronom w Dolnej Saksonii, odbędą się w 2021 r. Próby przewozu pasażerów zaś zaplanowano dwa lata później. O szczegółach przedsięwzięcia poinformował ALSTOM.
Testy prowadzone będą na dwóch pociągach, należących do Regionalbahnfahrzeuge Grossraum Braunschweig (RFGB).
W ramach projektu dwa pociągi Coradia Continental firmy Alstom zostaną wyposażone w europejski system sterowania pociągiem (ETCS) i dodatkowe wyposażenie automatycznego sterowania pociągiem (ATO). Sprzęt umożliwi pociągom automatyczną jazdę, testując różne stopnie automatyzacji (GoA): GoA3 w regularnej eksploatacji pasażerów i GoA4 podczas manewrowania. GoA3 opisuje w pełni autonomiczną podróż pociągiem, ale z asystentem, który może interweniować w przypadku zagrożenia. GoA4 oznacza bezobsługową pracę bez personelu na pokładzie, ale z możliwością zdalnego sterowania.
– W przyszłości zautomatyzowane pociągi zoptymalizują regionalne przewozy kolejowe, zmniejszą zużycie energii i zwiększą komfort jazdy. W ten sposób wysoce zautomatyzowana jazda w decydujący sposób przyczyni się do ochrony klimatu i do rozwoju nowoczesnego, atrakcyjnego systemu kolejowego – mówi Jörg Nikutta, dyrektor zarządzający Alstom w Niemczech i Austrii
Wszelkie testy rozpoczną się po sprawdzeniu linii kolejowych, po których mają jeździć pociągi.