Flix, właściciel marek FlixBus i FlixTrain, podpisał z hiszpańskim producentem Talgo jedną z największych umów taborowych w Europie ostatnich lat. W ramach kontraktu o wartości do 2,4 miliarda euro, Talgo dostarczy nawet 65 nowoczesnych pociągów dużych prędkości oraz będzie odpowiadać za ich utrzymanie przez 15 lat.

Pierwszy etap zamówienia obejmuje 30 składów za 1,06 miliarda euro. Nowe pociągi powstaną w oparciu o platformę Talgo 230 i zostaną przeznaczone do obsługi tras w Niemczech, Austrii, Niderlandach, Danii i Szwecji. Dzięki interoperacyjności będą mogły swobodnie kursować pomiędzy krajami bez konieczności przesiadek i dodatkowej konfiguracji.
Skład przyszłości
Pociągi Talgo 230 to jednostki typu push-pull – z wagonem sterowniczym na jednym końcu, zmienną liczbą wagonów pasażerskich (w tym dla osób z ograniczoną mobilnością) oraz wagonem końcowym służącym do podłączenia lokomotywy. Same lokomotywy zostaną dostarczone przez innego producenta.
Pociągi cechować będzie pełna dostępność peronowa, niska masa, możliwość integracji z systemami przechyłu i – w razie potrzeby – automatycznej zmiany rozstawu osi. Kluczową cechą będzie również wysoki stopień cyfryzacji i zastosowanie systemów zdalnej diagnostyki.

Inteligentne utrzymanie
Wszystkie jednostki objęte będą 15-letnim kontraktem serwisowym realizowanym przez Talgo. Producent wdroży zaawansowane rozwiązania technologiczne – w tym sieć czujników zbierających do 2 GB danych dziennie z każdego składu – które pozwolą na bieżąco monitorować stan techniczny taboru. Dane będą analizowane w chmurze z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, co ma przełożyć się na wyższą niezawodność i ograniczenie przestojów.
– Naszym celem jest przenoszenie ruchu pasażerskiego z dróg i lotnisk na tory. Talgo 230 to najlepsze rozwiązanie dla mobilności Intercity w Europie i cieszymy się, że możemy w tym uczestniczyć – powiedział Carlos Palacio, prezes Talgo.
Flix stawia na kolej
Dzięki podpisanej umowie FlixTrain znacząco powiększy swoją flotę i wzmocni pozycję w sektorze dalekobieżnego transportu kolejowego. W 2024 roku firma zwiększyła ofertę o 40 proc., notując rekordowy wzrost liczby pasażerów. Flix prognozuje, że do 2030 roku rynek kolei dużych prędkości w Niemczech wzrośnie aż o 45 proc. względem poziomu z 2021 r.
W skali całej Europy perspektywy są równie obiecujące – w 2023 r. wartość rynku szacowano na 27 miliardów euro, z roczną dynamiką wzrostu na poziomie 4–5 proc.
– Chcemy nie tylko zwiększyć nasz udział w rynku, ale także rozwijać cały sektor kolejowy w Europie. Nowe pociągi są kluczowym elementem naszej strategii długoterminowej – zapowiedział André Schwämmlein, współzałożyciel i CEO Flix.
Talgo i Flix – europejscy liderzy transformacji transportu
Talgo to międzynarodowy producent obecny m.in. w Niemczech, Arabii Saudyjskiej, USA i Egipcie. Firma zatrudnia ponad 3 500 osób i odpowiada za dostawy taboru dla takich projektów jak linia Haramain w Arabii Saudyjskiej czy przewoźnicy narodowi w Hiszpanii, Niemczech i Danii. Flix natomiast operuje w ponad 40 krajach na czterech kontynentach, oferując zrównoważone i przystępne cenowo podróże długodystansowe autobusem i koleją.