Pod koniec 2012 r. do ratusza wpłynął dokument „Studium Transportowe miasta Bydgoszczy”, w którym ujęto rozbudowę sieci tramwajowej na najbliższe lata. Wśród nich znalazła się linia tramwajowa wzdłuż Kujawskiej. Jeszcze tego samego roku rozpoczęto prace nad koncepcją, a w lipcu 2013 r. opinia publiczna mogła poznać plany. Inwestycja, którą zaplanowano rozpocząć w 2015 r. miała zmienić nie do poznania cały układ drogowy w tym rejonie miasta. Swoim zasięgiem miała objąć nie tylko ul. Kujawską, ale również rondo Kujawskie, rondo Bernardyńskie oraz krótkie odcinki wszystkich ulic do nich dochodzących. Największy problemem tego przedsięwzięcia było nachylenie ulicy, którego kąt – w przypadku komunikacji szynowej – nie powinien być większy niż pięć procent. Tymczasem nachylenie Kujawskiej miejscami osiągało nawet sześć i więcej procent. Dlatego postanowiono obniżyć o 2,5 metry całe rondo Kujawskie. Przebudowy wymagało też rondo Bernardyńskie, które należało podnieść o 1 metr i poprzecznie pochylić z drobnym spadkiem w kierunku Brdy.
W środę 12 marca 2014 r. poznańscy projektanci z firmy AQUA S.A. zaprezentowali mieszkańcom Bydgoszczy szczegółową koncepcję dotyczącą budowy linii tramwajowej na ul. Kujawskiej wraz z jej przebudową. Ta ważna inwestycja drogowa miała zmienić całkowity układ połączeń komunikacją miejską osiedli położonych na górnym tarasie z pozostałymi częściami Bydgoszczy. A oto niektóre szczegóły założeń projektu. W ramach inwestycji oprócz linii tramwajowej o długości 600 metrów zaplanowano przebudowane około 300 metrów torowiska wzdłuż ul. Wojska Polskiego, od Trasy Uniwersyteckiej do ronda Kujawskiego. Całkowicie zmienić miał się też układ ulicy Kujawskiej, na której miały powstać dwie wydzielone jezdnie. W kierunku ronda Bernardyńskiego zaprojektowano trzy pasy jezdni, w kierunku ronda Kujawskiego – dwa. Tramwaj ulicą Kujawską miał jechać w specjalnej niecce. Była to konieczność, aby została zachowana bezpieczna pochyłość, z uwagi na spadek, który do tej pory był zbyt duży. Koszt całej inwestycji został oszacowany na około 100 mln złotych, bez zakupu nowego taboru.
Wstępny harmonogram przebudowy ulicy Kujawskiej zakładał rozpoczęcia inwestycji w połowie 2015 r., a zakończenie w czerwcu 2017 roku. Projekt został poddany w marcu 2014 roku konsultacjom społecznym. Po ich zakończeniu i uwzględnieniu części uwag mieszkańców przygotowany został projekt techniczny.
Eksperci na wniosek mieszkańców analizowali też możliwość rozbudowy ronda Kujawskiego jako węzła dwupoziomowego. Ostatecznie uznali, że koszty tej inwestycja byłyby niewspółmiernie wyższe od zakładanych korzyści. Takie rozwiązanie wymagałaby przebudowy całego uzbrojenia podziemnego w obrębie węzła w znacznie większym zakresie niż w obecnym projekcie. Ponadto wymagało to konieczność budowy trzech wiaduktów oraz zapewnienia komunikacji pionowej pomiędzy dwoma poziomami ronda. Z wstępnych wyliczeń wynikało, że koszt inwestycji zwiększyłby się o ponad 100 milionów złotych.