global Tabor Wydarzenia

Siemens Mobility i ÖBB prezentują nowe pociągi Nightjet

Firmy ÖBB i Siemens Mobility stworzyły w kooperacji nową generację wagonów sypialnych i kuszetkowych Nightjet. Światowa premiera odbyła się w Wiedniu.

Nowe jednostki trakcyjne zostały zaprojektowano i optymalnie dopasowano do potrzeb klientów. Pierwsze pociągi wyjadą na tory do końca lata 2023 roku. Pojawią się na popularnych trasach z Austrii i Niemiec do Włoch. Pojazdy docelowo mają rozpędzać się do 230 km/h.

Pociągi nocne nabierają rozpędu w całej Europie, ponieważ stanowią przyjazną dla klimatu alternatywę dla lotów na krótkich dystansach. Dzięki nim podróżowanie do miast takich jak Rzym, Wenecja i Mediolan stanie się jeszcze łatwiejsze. Podróżując nocnym pociągiem przyczyniamy się także do znacznego zmniejszenia CO2 – Nightjet jest około 50 razy bardziej przyjazny dla klimatu niż samolot – powiedziała Leonore Gewessler, austriacka minister ds. klimatu.

 

Nightjet w Europie

33 Nightjety nowej generacji zbudują inżynierowie w zakładach Siemens Mobility w Wiedniu. Pierwsze pociągi powinny wyruszyć na tory do końca lata 2023 roku na trasach z Wiednia i Monachium do Rzymu, Wenecji i Mediolanu. Do 2025 roku pojazdy mają z kolei dotrzeć do Austrii, Niemiec, Włoch, Szwajcarii i Holandii.
– Nocny pociąg stał się uosobieniem zrównoważonego podróżowania, a nasz Nightjet jest synonimem nocnych pociągów w Europie. Dla naszych gości podróżnych coraz większe znaczenie ma komfort, nowoczesny design i więcej prywatności, dlatego ÖBB inwestuje w sumie w 33 całkowicie nowe pociągi Nightjet. Wnętrze Nightjetów nowej generacji zaoferuje gościom nowe wrażenia z podróży. Z tym pociągiem wkraczamy w nową erę nocnych podróży – przekazuje prezes ÖBB Andreas Matthä.

Lepszy komfort

Siedmiowagonowe Nightjety nowej generacji składają się z wagonu sterowniczego, wielofunkcyjnego, trzech wagonów kuszetkowych i dwóch sypialnych. Maksymalna pojemność jednego pociągu wynosi 254 pasażerów. Układ przestrzenny łączy w sobie najnowocześniejszy design z większym komfortem i przestrzenią. Dzięki zmniejszeniu liczby miejsc oraz nowatorskim mini kabinom dla osób podróżujących samodzielnie, wzrośnie prywatność gości. Podróżowanie w wagonach sypialnych będzie jeszcze bardziej komfortowe, ponieważ wszystkie przedziały mają własne toalety i prysznice. Co więcej, przytulne miejsca do siedzenia pozwalają pasażerom na relaks i np. pracę, czytanie lub jedzenie podczas podróży.

W nowych mini kabinach – indywidualnych pomieszczeniach sypialnych w wagonach kuszetkowych – w kompaktowej przestrzeni wykonawca umieścił wszystko, co jest potrzebne do niezakłóconej nocnej podróży: schowek, ruchomy składany stolik śniadaniowy ze zintegrowanym lustrem, wieszaki na płaszcze, lampka do czytania i schowki na bagaż. Docelowo w wagonach znajdzie się jeszcze sześć miejsc dla rowerów oraz większa przestrzeni na bagaż. Aby zapewnić podróż bez barier, każdy nowy Nightjet będzie miał także nowoczesny przedział kuszetkowy przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Znajdą się również indywidualne łazienki, do których będzie można dostać się poprzez wejście niskopodłogowe.

– Wnosimy istotny wkład w uatrakcyjnienie podróży koleją oraz w realizację celów klimatycznych. Pociągi są wysoce innowacyjne: przez wiele lat będą stanowić światowy punkt odniesienia, a wyróżniają się komfortem dla podróżnych oraz trwałością i elastycznością. Szczególną atrakcją wnętrza są innowacyjne mini kabiny, które oferują podróżnym prywatną przestrzeń do odpoczynku. Nowo opracowane wózki, które są lekkie i umożliwiają komfortową i energooszczędną eksploatację przez cały cykl życia, zapewniają szczególnie cichą jazdę – powiedział Albrecht Neumann CEO pionu taboru Siemens Mobility.

 

Innowacje techniczne

Na podróżnych czeka istotne udogodnienie w formie bezpłatnego dostępu do Wi-Fi oraz nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej. Oprócz konwencjonalnych gniazdek elektrycznych, nowy Nightjet posiada również możliwości ładowania różnych urządzeń elektronicznych poprzez stacje ładowania USB i indukcyjnego. Nowe szyby, które przepuszczają sygnał komórkowy, poprawiają funkcjonowanie sieci i zapewniają bardziej stabilny odbiór telefonów komórkowych. W przedziałach ponadto są panele sterowania z różnymi wygodnymi funkcjami, takimi jak regulacja oświetlenia czy możliwość wezwania obsługi. Dodatkowo przedziały wyposażone są w elektroniczny system dostępu wykorzystujący karty NFC, a wszystkie wagony posiadają monitoring wizyjny, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów.

Dodaj komentarz