Blisko 1,4 tys. km zmodernizowanych torów, dziesiątki wyremontowanych obiektów dworcowych i przystanków, a także przejazdów kolejowych – to efekt prac PKP PLK w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Koszt całego projektu to prawie 76 mld zł.
Inwestycje realizowane w ramach KPK systematycznie poprawiają komfort podróży w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym, dalekobieżnym, a także zmieniają transport towarowy.
– Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna. Nasze wysiłki inwestycyjne są ukierunkowane na ten cel. Do 2023 r. zmodernizujemy w sumie 9 tys. km szlaków kolejowych. Inwestycje na sieci kolejowej to skrócenie czasu przejazdu i zwiększenie komfortu podróży – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W ramach prac modernizacyjnych przywrócono przejazdy koleją w Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym. Skrócił się czas przejazdu z Głogowa, przez Legnicę i Lubin do Wrocławia do ok. 1 h 30 min. Poprawiły się także połączenia międzyregionalne i międzynarodowe, m.in. do Krakowa, Szczecina, Berlina.
Po latach przywrócone zostały połączenia z Leszna do Głogowa, a dzięki elektryfikacji linii Węgliniec – Zgorzelec podróż ze stolicy Dolnego Śląska do Zgorzelca skróciła się do 100 minut.
Ukończenie prac na trasie Poznań – Piła poprawiło bezpieczeństwo podróżnych i kierowców. W aglomeracji poznańskiej oraz ze stolicy Wielkopolski do Piły skrócił się czas przejazdu pociągów. Podobnie jest w województwie opolskim, na trasie Opole – Nysa. Dzięki modernizacji podróżni w pociągu spędzą 20 minut mniej.
Efekt prac PKP PLK widać również na liniach: Lublin – Warszawa, Olsztyn – Działdowo, Szczytno – Pisz – Ełk, czy na trasie Kraków – Zakopane.
W ramach modernizacji zyskaliśmy 18 nowych przystanków kolejowych. Od grudnia pasażerowie mogą korzystać ze stacji w Orzechowicach (woj. podlaskie), Lubin Stadion (Dolny Śląsk), Lublin Zachodni (woj. lubelskie), Nysa Wschodnia (woj. opolskie), czy Olsztyn Śródmieście. Wraz z postępem inwestycji modernizowane są stacje i przystanki m.in. na liniach Lublin – Warszawa, Poznań – Wrocław, Kraków – Katowice, Poznań – Szczecin.
Modernizacja poprawić ma przede wszystkim komfort podróży osobom niepełnosprawnym. Dla osób niedowidzących i niewidomych na stacjach dostępne są tablice informacyjne z alfabetem Braille’a.
Korzystne zmiany dla pasażerów widać zarówno na dużych stacjach, jak i na małych przystankach. Nową jakość obsługi oferują stacje Szczecin Główny i Gdańsk Główny. Zmieniają się stacje Rzeszów Główny, Lublin Główny oraz Legnica.
Modernizacja w liczbach:
- 1400 km nowych torów
- 1300 nowych rozjazdów
- 700 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych
Ważnymi elementami inwestycji są nowe bezkolizyjne skrzyżowania np. w Jaworznie, Krakowie, Krzeszowicach, Woli Filipowskiej. Zwiększają one bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i ułatwiają komunikację w miastach i regionach. Podobną funkcje pełnią przejścia pod torami budowane na stacjach i przystankach, dostosowujące centra komunikacji do potrzeb mieszkańców.