Do końca 2021 r. park maszynowy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zasili 47 nowych specjalistycznych maszyn do sprawnego usuwania usterek na liniach kolejowych oraz kontroli mostów i wiaduktów. Zakup sprzętu za 250 mln zł realizowany jest w ramach projektu z Krajowego Programu Kolejowego pn. „Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego poprzez zakup specjalistycznego sprzętu technicznego”. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zakup nowoczesnych, specjalistycznych pojazdów to kolejna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. dla zwiększania bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Specjalistyczny sprzęt wzmocni zespoły kolejowego pogotowia technicznego w całym kraju, odpowiedzialnego za szybkie usuwanie usterek i awarii. Nowoczesne maszyny przyspieszą prace na torach i zapewnią wysoką jakość infrastruktury kolejowej, co wpłynie na sprawniejsze, punktualniejsze i bezpieczniejsze podróże oraz przewóz ładunków.
Dla utrzymania wygody podróży – 47 głównych pojazdów technicznych
W ramach projektu PLK zakupiły 47 maszyn. Do jednostek PLK na terenie kraju trafiło 33 z 42 zakupionych wózków motorowych. PLK oczekują na dostawę pojazdu dwudrogowego do inspekcji obiektów inżynieryjnych np. mostów. W ramach projektu zamówione zostały również dwie podbijarki torów i jedna podbijarka rozjazdów. Park maszynowy PLK zasili także profilarka tłucznia.
Wózki motorowe z dodatkowym sprzętem
Obecnie na torach pracują 33 wózki motorowe z oprzyrządowaniem – trafiły między innymi do Warszawy, Krakowa, Poznania, Lublina, Gdyni i Białegostoku. Sprzęt wzmacnia zespoły pogotowia technicznego Polskich Linii Kolejowych na terenie całego kraju. Nowoczesne pojazdy umożliwiają szybkie wykonywanie prac interwencyjnych, co przekłada się się na sprawniejsze i bezpieczniejsze podróże. Przekazane zespołom pojazdy są szybsze niż poprzednie – rozwijają prędkość do 100 km/h, przez co zapewniają sprawniejsze dojazdy do prac i usuwanie usterek na sieci kolejowej. Dzięki zamontowanym urządzeniom bezpieczeństwa drezyną kierują nie dwie lecz jedna osoba. Duże możliwości daje dodatkowe oprzyrządowanie, m.in. żuraw o zasięgu ponad 12 m i udźwigu blisko 1600 kg, który pozwala efektywnie wyładować materiały i sprzęt. Platforma transportowa o powierzchni 11 m2 umożliwia załadunek większej ilości materiałów. Pojazdy posiadają też dodatkowe funkcje – istnieje między innymi możliwość zainstalowania pługów wirnikowych i lemieszowych do odśnieżania torów. Odbiór pozostałych 9 pojazdów planowany jest jeszcze w tym roku.
Pojazd dwudrogowy do inspekcji obiektów inżynieryjnych
Maszyna daje bardzo duże możliwości w zakresie kontroli obiektów kolejowych, w tym mostów i wiaduktów. Jej niewątpliwą zaletą jest możliwość poruszania się zarówno po torach, jak i drogach, co umożliwia sprawny dojazd do wszystkich miejsc. Dzięki wyposażeniu w wysięgnik z koszem umożliwia przeglądy trudno dostępnych miejsc na ponad 6400 obiektach inżynieryjnych. Wart 4,8 mln zł pojazd wyjedzie na tory i drogi jeszcze w tym roku.