Aktualności Inwestycje Pasażer Tabor Wydarzenia

Nowy tunel w Katowicach: lepsze przesiadki, większy komfort

Katowice i PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły porozumienie w sprawie powstania tunelu. Dzięki temu stacja kolejowa będzie wygodnie skomunikowana z międzynarodowym dworcem autobusowym.

Powstanie tunel pod stacją Katowice (fot. PKP PLK)
fot. PKP PLK

Pod peronem nr 1 powstanie tunel łączący stację Katowice z ul. Mikołowską. Dzięki temu pasażerowie zyskają bezpieczne i wygodne połączenie pomiędzy transportem kolejowym a autobusowym. Inwestycję zrealizują Polskie Linie Kolejowe, a po jej zakończeniu tunel zostanie przekazany miastu. Wówczas nastąpi budowa kładki dla pieszych, która połączy węzeł przesiadkowy z międzynarodowym dworcem autobusowym oraz samą stacją kolejową.

W planach jest również budowa nowego peronu, który umożliwi bezpośredni dostęp do Stadionu Miejskiego w Katowicach. PKP PLK zabezpieczą teren pod przyszłą inwestycję i podejmą działania w celu pozyskania środków finansowych.

– Przebudowa linii kolejowej nr E65 to ogromna szansa dla Katowic. Projekt ten, mający na celu oddzielenie ruchu lokalnego od ogólnopolskiego, pozwoli na zwiększenie liczby kursujących pociągów oraz budowę pięciu nowych przystanków, co znacząco poprawi dostępność kolei dla mieszkańców. To ambitne i złożone przedsięwzięcie, które musi zostać zrealizowane dla dobra miasta. Natomiast jako samorząd chcemy, aby ta inwestycja, która musi zostać zrealizowana przyniosła korzyści dla naszych mieszkańców nie tylko bezpośrednio na terenach infrastruktury kolejowej. Budowa kładki łączącej dworzec z MDA Sądowa i nowego peronu przy Arenie Katowice to efekt naszych intensywnych rozmów z inwestorem. Cieszę się, że w atmosferze dialogu wypracowaliśmy rozwiązania, które w przyszłości posłużą mieszkańcom – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.

 

Tramwaje pojadą bez przerwy

Dobrą wiadomością dla mieszkańców Katowic jest zmiana technologii przebudowy obiektów nad ul. Mikołowską i ul. Św. Jana. Początkowo zakładano konieczność wstrzymania ruchu tramwajowego na czas prac, jednak obecnie nie będzie to już konieczne – tramwaje będą kursować bez zakłóceń przez cały okres inwestycji.

Zmieniony harmonogram przewiduje kontynuację zamknięcia ul. Mikołowskiej dla ruchu samochodowego, przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu pieszego – do końca 2025 roku. Od początku 2026 roku przejazd pod modernizowanym obiektem będzie możliwy po dwóch pasach.

Lepszy dostęp do kolei

Dzięki inwestycji na odcinku Będzin – Katowice Piotrowice pasażerowie zyskają lepszy dostęp do kolei oraz sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację. Głównym celem projektu jest budowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim. Pozwoli to na usprawnienie ruchu pociągów i zwiększenie ich częstotliwości.

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego stanowi część większego projektu realizowanego na odcinkach linii E65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Wartość całej inwestycji to ok. 7 miliardów złotych. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Dodaj komentarz