Z kolei Krzysztof Golubiewski – członek zarządu PKP S.A. zwracał podczas debaty uwagę na jeden głównych problemów w obszarze mobilności regionalnej, jakim jest wykluczenie komunikacyjne części populacji poprzez brak lub ograniczony dostęp do publicznych środków transportu, w tym właśnie do kolei. Jej dostępność jest również ograniczana poprzez brak komplementarności
i synergii pomiędzy środkami transportu (niespójne rozkłady jazdy itp.). Takie wykluczenie transportowe ma bardzo negatywne skutki w kontekście rozwoju gospodarczego i społecznego.
– Dlatego też tak istotną rolę odgrywają takie programy inwestycyjne jak np. wdrażany w Polsce program Kolej Plus, mające na celu odbudowę regionalnej infrastruktury kolejowej i połączeń dla lepszego skomunikowania lokalnych społeczności z głównymi centrami społeczno-gospodarczego. W takim przypadku połączenie kolejowe staje się dla mieszkańców prawdziwym oknem na świat i szansą na rozwój – mówił Krzysztof Golubiewski.
– PKP podejmują wysiłki na rzecz zwiększenia dostępności stacji kolejowych, zapewnienia transportu na tzw. pierwszej i ostatniej mili czy rozwijania szeroko rozumianych usług „od drzwi do drzwi”. Prowadzony jest program inwestycyjny obejmujący modernizację i budowę dworców kolejowych, bezpiecznych i wygodnych przydworcowych parkingów samochodowo-rowerowych, rozwijana jest też sieć systemu car-sharingowego w oparciu o auta elektryczne w ramach nowej usługi PKP Mobility. Natomiast w kwestii infrastruktury dostępowej przy stacji (drogi, ścieżki rowerowe), także skomunikowania ich z publicznym transportem miejskim/lokalnym oraz rozwoju infrastruktury przydworcowej, potrzebna są współpraca i wsparcie ze strony władz miejscowych – podkreślał Krzysztof Golubiewski – członek zarządu PKP S.A.
Wybór głównego środka transportu, w tym kolei, jest determinowany przez wiele czynników, które składają się na nasze całkowite doświadczenie i zadowolenie z odbytej podróży „od drzwi do drzwi”. Poza dostępnością stacji kolejowych, łatwością i krótkim czasem potrzebnym, żeby się do nich dostać oraz wygodnym nabyciem biletu (poprzez aplikacje mobilne itp.), ważną rolę odgrywa sama stacja kolejowa i świadczone na jej terenie usługi. Będąc łącznikiem pomiędzy właściwą podróżą pociągiem a pozostałymi jej etapami, ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia nie tylko płynności, ale i wygody oraz ogólnego zadowolenia z całej podróży, potwierdzając tym samym słuszność dokonanego przez nas wyboru środka transportu. Dobre skomunikowanie z komplementarnymi środkami transportu publicznego i indywidualnego pokrywającymi zapotrzebowanie na transport na pierwszej i ostatniej mili, bezpieczne i wygodne parkingi samochodowe/rowerowe, czytelne oznaczenia i łatwo dostępna informacja w czasie rzeczywistym na stacjach oraz dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością to elementy, które PKP z powodzeniem wdrażają od wielu lat.
– Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem jest system biletowy. W tym obszarze udało nam się również wdrożyć z sukcesem integrację i wzajemne honorowanie biletów różnych przewoźników kolejowych, co ma niebagatelne znaczenie dla płynności i wygody na całej trasie podróży koleją – akcentował Krzysztof Golubiewski.