Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Odnowiony Dworzec w Suszu otwarty dla podróżnych [ZDJĘCIA]

O połączeniu historycznego dziedzictwa z nowoczesnymi rozwiązaniami powiedział Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.:

– Susz to trzecia, po Olsztynie Zachodnim i Nidzicy, inwestycja zakończona w województwie warmiński-mazurskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 i jednocześnie pierwszy historyczny dworzec przebudowany w tym regionie. Największym wyzwaniem podczas realizacji tej inwestycji było połączenie zabytkowego charakteru obiektu ze współczesnymi standardami obsługi podróżnych oraz zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań technicznych.

 

Fot. PKP S.A.

O proekologicznych rozwiązaniach, które stają się znakiem rozpoznawczym kolei powiedziała Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych:

Sektor kolejowy, który był i jest postrzegany jako proekologiczny, doskonale wpisuje się w osiągnięcie celów klimatycznych. Jako taki jest szczególnie promowany przez UE. Już ponad 37 mld zł unijnego dofinansowania z perspektywy 2014-2020 trafiło na inwestycje kolejowe w Polsce, w tym dotyczące modernizacji i optymalizacji wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej. Nowy dworzec w Suszu to idealny przykład inwestycji, która przyczynia się do odnowy wizerunku polskiej infrastruktury kolejowej i służy promocji kolei jako nowoczesnego i proekologicznego środka transportu.

 

 

– Bardzo szybki rozwój transportu samochodowego wraz z rozwojem dróg powodował systematyczne ograniczanie transportu kolejowego. Zmiany te nie ominęły Polski. Unia Europejska dostrzega i kompleksowo wspiera rozwój kolejowego systemu transportowego w Polsce. Oprócz dużych dworców takich jak Wrocław czy Kraków, Unia wspiera także remonty tych, które znajdują się mniejszych miejscowościach, takich jak właśnie Susz. To bardzo ważne, gdyż tylko wtedy możemy mówić o efekcie sieciowym kolei, dostępnej dla każdego obywatela. Pasażer chce korzystać z takich dworców kolejowych, które zapewniają wysoki poziom jakości obsługi. Zmodernizowane i nowoczesne dworce staja się atutem kolei, a dworzec zapewnia bezpieczeństwo pasażerom, jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych – mówi Christopher Todd, dyrektor wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

 

Przebudowa dworca objęła również jego wnętrze. Na parterze znajduje się przestrzeń obsługi podróżnych, a w niej ławki, gabloty na rozkład jazdy, elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów oraz elementy nowego systemu informacji głosowej. Interesująca jest również aranżacja wnętrza. Większość ścian pomalowano na biały kolor, ale nie wszystkie. Na części z nich pozostawiono odkryto cegłę, co jest nawiązaniem do historycznego wyglądu elewacji obiektu. Nieprzypadkowy jest również kolor posadzki. Oparto go o kontrast grafitowych ryflowanych ścieżek prowadzących z granitową posadzką, co jest ułatwieniem wprowadzonym z myślą o osobach niedowidzących.

Usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej jest więcej. Wśród nich znalazły się m.in. mapy dotykowe z planem dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a, toalety specjalnie przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz dla opiekunów z dziećmi. Co niezwykle istotne, wyeliminowano również bariery architektoniczne takie jak wysokie progi czy zbyt wąskie drzwi.

Dodaj komentarz