Aktualności Inwestycje Raport z Polski Tramwaje Wywiady

Olsztyn: Do maja po dwa tramwaje miesięcznie [WYWIAD]

Wykonawca jest otwarty na współpracę, mamy z przedstawicielami firmy dobry kontakt. Myślę, że już wkrótce, po zakończeniu odbiorów technicznych, pasażerowie sami będą mogli przekonać się, że wybór tego dostawcy nie był błędem.

Jak powrót tramwajów zmienił Olsztyn? Czy to była dobra decyzja?

Tramwaje wróciły do naszego miasta po 50-letniej przerwie. To była ważna decyzja, która zdecydowanie odmieniła Olsztyn. Bo trzeba pamiętać, że na tę inwestycję, którą zakończyliśmy w 2015 roku, składała się nie tylko budowa trakcji czy kupno tramwajów. Przemodelowaliśmy także spore obszary miasta, starając się zmienić podejście do kwestii transportowych tak, by – zgodnie z europejskimi trendami – preferować komunikację zbiorową, by zachęcać mieszkańców do korzystania z autobusów i tramwajów.

Przy okazji realizacji pierwszego etapu tej inwestycji diametralnie zmieniła się publiczna przestrzeń śródmieścia. To teraz reprezentacyjny obszar, przyjazny pieszym, rowerzystom, z większą ilością zieleni. Jednocześnie uruchomiliśmy na naszych skrzyżowaniach system inteligentnego sterowania ruchem (ITS), dzięki któremu możemy preferować komunikację miejską, dając jej pierwszeństwo przejazdu.

UWAŻAM, ŻE DECYZJA O REAKTYWACJI TRAMWAJÓW BYŁA ZE WSZECH MIAR SŁUSZNA. POTWIERDZENIE TEGO DOSTALIŚMY NIEDŁUGO PO URUCHOMIENIU TEGO ŚRODKA TRANSPORTU

Na wielu przystankach pojawiły się tablice informacyjne o odjazdach, rozkład jazdy można sprawdzić w telefonie. Mamy nowoczesne biletomaty, zarówno stacjonarne, na przystankach, jak i mobilne, w tramwajach i autobusach. Przebudowaliśmy też kilometry podziemnych, często już wiekowych sieci. Tego oczywiście nie widać, ale to także niezwykle istotne, zapewniające bowiem bezpieczeństwo mieszkańcom.

URUCHOMILIŚMY NA NASZYCH SKRZYŻOWANIACH SYSTEM INTELIGENTNEGO STEROWANIA RUCHEM (ITS), DZIĘKI KTÓREMU MOŻEMY PREFEROWAĆ KOMUNIKACJĘ MIEJSKĄ, DAJĄC JEJ PIERWSZEŃSTWO PRZEJAZDU

Uważam, że decyzja o reaktywacji tramwajów była ze wszech miar słuszna. Potwierdzenie tego dostaliśmy niedługo po uruchomieniu tego środka transportu. Zapytaliśmy mieszkańców Olsztyna, jak oceniają jego funkcjonowanie. Ogromna większość była pozytywnie nastawiona do tramwaju, a największe uznanie wyrażały osoby mieszkające w pobliżu linii tramwajowej.

Zareagowali także deweloperzy. Wzdłuż tramwajowej trasy zaczęły rosnąć nowe osiedla. Podobne zainteresowanie obserwujemy zresztą teraz – bloki powstają lub wkrótce będą budowane w pobliżu zaprojektowanej trasy, której budowę niedługo rozpoczniemy.

Kiedy? Jak długo na tę inwestycję olsztynianie będą musieli czekać?

Zgodnie z zapisami konkursowymi, wykonawca od podpisania umowy będzie miał 26 miesięcy na zrealizowanie tej inwestycji. Terminy nam się nieco przedłużyły, bo sprawą musiała zająć się, i to dwukrotnie, Krajowa Izba Odwoławcza, gdyż uczestnicy przetargu dwa razy wnioskowali o unieważnienie naszej decyzji o wyborze wykonawcy. Za pierwszym razem KIO poparła stanowisko skarżącego i wykluczyła z postępowania jedną z firm, tę, która złożyła najkorzystniejszą ofertę. Za drugim razem uznała nasze stanowisko i potwierdziła wybór.

Teraz postępowanie sprawdza prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Ma miesiąc na wydanie postanowienia. Uważam, że na podpisanie umowy będziemy musieli poczekać jeszcze około kwartału.

Dodaj komentarz