Tramwaje

PESA Bydgoszcz wygrywa przetarg na tramwaje dla Krakowa

PESA Bydgoszcz dostarczy do Krakowa do 90. nowych jedno- i dwu-kierunkowych tramwajów. Priorytetem będzie jednak zamówienie 30 nowych wagonów dwukierunkowych, zakup kolejnych 60 uzależniony będzie od pozyskania przez MPK Kraków dofinansowania zewnętrznego.

Nowe tramwaje dla Krakowa dostarczy PESA Bydgoszcz (Fot. MPK Kraków)
Nowe tramwaje dla Krakowa dostarczy PESA Bydgoszcz (Fot. MPK Kraków)

Decyzja o wyborze oferty PESA Bydgoszcz SA, jako tej najkorzystniejszej dla krakowskiego przewoźnika miejskiego, zapadła we wtorek 4 marca. Bydgoski producent taboru szynowego dostarczy do stolicy Małopolski trzy rodzaje wagonów:

  • do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 m
  • do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 m
  • do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 m

Pierwotnie jednak spółka MPK Kraków zamówi 30 nowych wagonów dwukierunkowych, dedykowanych m.in. linii tramwajowej na Azory. Pierwotnie bowiem powstanie bez pętli. Dostawy tych tramwajów powinny rozpocząć się najpóźniej w 2028 roku.

– Decyzja o zakupie pozostałych 60 wagonów zależy od pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania, w tym z KPO. Na realizację całego zamówienia, obejmującego 90 tramwajów, będzie potrzebna kwota 1,8 mld zł netto – zapowiada Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków.

 

Decydując o zakresie zamówienia i rodzaju tramwajów, które będą kupowane, MPK w Krakowie brało pod uwagę zarówno oczekiwania pasażerów, jak również intensywny rozwój sieci torowisk w Krakowie. Równie ważne, jak podkreślił Gancarczyk, są możliwości finansowe krakowskiego przewoźnika.

Wybór poddany zostanie kontroli

Wybór oferty PESA Bydgoszcz SA przez krakowskiego przewoźnika i cała procedura przetargowa w części dotyczącej zakupu wagonów dwukierunkowych, musi zostać jeszcze poddana procedurze kontroli uprzedniej przez Urząd Zamówień Publicznych. Jeżeli ta ocena zakończy się pozytywnie, to będzie mogła zostać podpisana umowa ramowa na dostawę do 90 nowych tramwajów (okres obowiązywania tej umowy wyniesie cztery lata).

Kraków pożegna tramwaje niskopodłogowe i bez klimatyzacji

MPK planuje, że po dostawie co najmniej 30 nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. To szczególnie ważne dla osób z ograniczoną mobilnością, przede wszystkim osób poruszających się na wózkach oraz osób niewidomych i słabowidzących.

O kontrakt walczyła PESA i SKODA

O dostawę nowych tramwajów dla Krakowa ubiegła się bydgoska PESA oraz czeska Skoda. O szczegółach przeczytacie ponizej.

MPK Kraków otworzyło oferty w przetargu na nowe tramwaje

Do przetargu nie przystąpił dotychczasowy dostawca tramwajów – Stadler, który wyprodukował dla Krakowa słynne Lajkoniki.

Stadler dostarczy do Krakowa kolejne tramwaje!

Dodaj komentarz