Pojazdy napędzane wodorem to w ostatnim czasie główny temat do rozmów między producentami taboru kolejowego. Również PESA Bydgoszcz uchyla rąbka tajemnicy w związku z produkowaną dla Orlen Koltrans lokomotywą z napędem wodorowym.
Realizacja tego projektu jest zaawansowana na poziomie ponad 70%, trwają prace związane z zabudową konstrukcji. Do bydgoskich zakładów dotarły również kluczowe komponenty, w tym ogniwa wodorowe. Premiera lokomotywy wodorowej PESA odbędzie się we wrześniu podczas tegorocznych Targów Kolejowych Trako.
Lokomotywa wodorowe PESA powstaje na bazie lokomotywy manewrowej SM42. Jest realizowana we współpracy z PKN Orlen i Orlen Koltrans. Bydgoska firma pozyskała również wielu partnerów technologicznych wspierających ten projekt , m.in. ABB i TSA.
Pojazd będzie miał zachowaną pierwotną charakterystykę trakcyjną, więc może ciągną składy do nawet 3200 ton. Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW. Dedykowana jest szczególnie na rynek polski, ponieważ zastosowane rozwiązania konstrukcyjne uwzględniają specyficzne warunki polskiej infrastruktury kolejowej. Lokomotywa posiada nowoczesny napęd z 2 przekształtnikami trakcyjnymi chłodzonymi cieczą. Każdy przekształtnik zasila jeden wózek czyli dwa silniki trakcyjne. System pojazdu wyposażony jest w hamulec elektrodynamiczny odzyskowy. W pojeździe zastosowano zbiorniki wodoru – 175kg; baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2×85 kW.
Zupełnym novum dla tego typu lokomotyw jest zastosowanie elementów autonomiczności, m.in. zdalnego sterowania radiowego, które umożliwia przejście na jednoosobową obsługę w trakcie pracy manewrowej. Ponadto lokomotywa została wyposażona w system monitoringu, złożony z kamer szlaku i sprzęgu oraz kamery z mikrofonem w przedziale maszynisty. Zastosowane kamery będą przystosowane do pracy w trudnych warunkach bez żadnych strat jakościowych obrazu.
Lokomotywa wyróżnia się designem, a istotnym elementem projektu jest usytuowanie kabiny maszynisty w części środkowej pojazdu, dzięki czemu lokomotywa zyska nowoczesny wygląd, przy jednoczesnym zwiększeniu pola widzenia i bezpieczeństwa pracy obsługi.
PESA pracuje również nad implementacją napędu wodorowego do pasażerskich pojazdów szynowych.
Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA SA:
– W Polsce rozwój technologii wodorowych w transporcie szynowym nabrał zdecydowanego przyspieszenia. Wymaga to współpracy wielu podmiotów, wdrożenia rozwiązań systemowych, a nawet ustawowych. Realizacja projektów wodorowych wykracza poza typowy standard budowy prototypu pojazdu szynowego O prócz normalnego trybu projektowego PESA musi bowiem zadbać o zapewnienie możliwości tankowania wodorem budowanych pojazdów. Kluczowe znaczenie zarówno dla producentów taboru, jak i przewoźników ma zagwarantowanie dostępu do wodoru jako paliwa. Dotyczy to samych stacji tankowania, odpowiedniej klasy czystości wodoru, jak i logistyki jego transportu z hubów do stacji tankowania.