Pierwszy wyprodukowany przez PESA Bydgoszcz pojazd z nowej platformy Regio160 został nagrodzony za wzornictwo. Na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa rozpoczęły się właśnie jego testy homologacyjne.
Wyprodukowany dla Kolei Czeskich Pesa 847 otrzymał nagrodę Dobry Wzór 2022 przyznawaną przez Instytut Wzornictwa. Eksperci docenili kluczowe założenia koncepcji całej platformy Regio160, która zakłada standaryzację, modułowość i troskę o środowisko. Standaryzacja pozwoli poprawić efektywność serwisu i obniżyć koszty utrzymania (LCC). Modułowość zaś pozwala dostarczać klientom różne typy pociągów zbudowane na jednej bazie dopracowanych elementów w jednym standardzie dla PL i całego obszaru UE. Troska o środowisko to nie tylko lżejsza, skorupowa konstrukcja, czy mniejsze zużycie energii. To także ograniczenie np. ograniczenie ilość nieprzetwarzalnych laminatów na rzecz ekologicznych tworzyw termoformowanych, wysokojakościowych rozwiązań i elementów z przetwarzalnego aluminium.
Prace nad pojazdami nowej platformy Pesa rozpoczęła w 2020 roku od realizacji programu UX Regio (ang. user experience), podczas którego wspólnie z klientami analizowano projekty oraz dostępne badania preferencji pasażerów (m.in. od partnera UTK). Pojazd DMU 847 uwzględnia aspekty wynikające ze współtworzonego z klientami Raportu UX REGIO, dzięki czemu stanowi odpowiedź na aktualne potrzeby pasażerów.
– DOBRY WZÓR 2022 dla pierwszego pociągu z platformy REGIO160 jest dla mnie ważny w kontekście tego konkretnego, właśnie zrealizowanego projektu. Z drugiej strony to kolejna nagroda dla zespołu fabrycznego designerów PESA – powód do dumy i potwierdzenie tego, że nasz sposób myślenia o pojazdach szynowych jest doceniany. Zawsze staramy się projektować ze świadomością, że nasze pojazdy stają się częścią przestrzeni publicznej, są widoczne i dostępne dla wszystkich. Wpisując się w nasze życie powinny tworzyć jego tło, zapewniać bezpieczeństwo, komfort ale i po prostu dawać radość wynikającą z kontaktu z atrakcyjną i estetyczną formą – podkreślił dr hab. Bartosz Piotrowski, Prof. ASP w Warszawie i Kierownik Zespołu ds. Wzornictwa Przemysłowego i Identyfikacji Produktu PESA.
W tej chwili na różnych etapach produkcji jest już 18 pojazdów Pesa Regio160 – 847 dla CD. Pierwszy z nich dotarł do Żmigrodu, na tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa.
– W Żmigrodzie odbywają się uruchomienia i testy układów napędowego oraz hamulcowego, związane z zastosowaniem w pojazdach dla CD najnowszej generacji ekologicznych silników Stage V przeznaczonych dla pojazdów DMU. Za tydzień pojazd wróci do naszych zakładów w Bydgoszczy, a główne badania homologacyjne będą prowadzone od stycznia 2023 na torze ośrodka w Velimiu w Czechach. – powiedział Jan Bończyk, szef sprzedaży rynków zagranicznych Pesa.
Ceskie Drahy zamówiły do tej pory w Pesa 76 pojazdów typu 847. Będą one wozić w Czechach pasażerów z regionów regionów Praskiego, Środkowych Czech, Pardubic, Południowo-Czeskiego, Wysoczyny, a także Hradec Kralove czy Pilzna czy Południowo-Morawskiego. Poza pojazdami dla CD Pesa realizuje tez kontrakt dla prywatnego czeskiego przewoźnika Regio Jet, dla którego produkowane są pojazdy dwusystemowe elektryczne zespoły trakcyjne typu 654. Ich eksploatacja w ruchu z pasażerami nastąpi wraz z wprowadzeniem zimowego rozkładu jazdy w regionie Usti.