Pięć podmiotów zainteresowanych jest budową tunelu dalekobieżnego na linii kolejowej nr 85 w Łodzi. Spółka Centralny Port Komunikacyjny otworzyła oferty w przetargu na prace budowlane, w ramach których powstanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w II połowie 2025 roku.
Przetarg, który ogłosiła spółka CPK, dotyczy budowy tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej. Spółka zarezerwowała na realizację projektu 2,8 mld zł brutto. Najtańsza ze złożonych ofert wyniosła 2 mld 166 mln zł brutto, najdroższa – 2 mld 797 mln zł brutto.
Złożonych zostało pięć ofert:
- PORR S.A. – Lider, PORR Bau GmbH – Partner – 1 761 234 967,15 zł netto/ 2 166 319 009,59 zł brutto
- Gülermak S.A. – 2 098 442 552,85 zł netto/ 2 581 084 340,01 zł brutto
- China Harbour Engineering Co. Ltd – 2 098 479 442,47 zł netto / 2 581 129 714,24 zł brutto
- NDI S.A. – Lider konsorcjum DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET A.Ş – Partner – 2 108 086 400,67 zł netto/ 2 592 946 272,82 zł brutto
- TORPOL S.A. – Lider, MIRBUD S.A. – Partner – 2 274 616 079,49 zł netto/ 2 797 777 777,77 zł brutto
Złożone oferty poddane zostaną teraz weryfikacji. Dopiero po tej ocenie dowiemy się, kto zbuduje tunel o długości 4,6 kilometra przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości kursujących między Warszawą, a Wrocławiem i Poznaniem.
– Głównym celem jest przeprowadzenie drążenia tunelu w sposób, który zagwarantuje maksymalne bezpieczeństwo osobom mieszkającym w bezpośrednim sąsiedztwie realizowanej inwestycji. Wszyscy mieszkańcy Łodzi muszą mieć pewność, że projekt jest prowadzony odpowiedzialnie z zachowaniem najwyższych standardów technicznych. Cieszę się, że konsekwentnie realizujemy kolejny ważny krok w programie CPK – podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
O złożoności procesu świadczy fakt, że sama specyfikacja warunków zamówienia wraz z załącznikami liczyła ok. 2000 dokumentów. W sumie ws. przetargu do CPK wpłynęło około 1000 pytań od 25 potencjalnych wykonawców.
Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana po przeanalizowaniu ofert na podstawie ceny (70 proc. kryteriów przetargowych) i kwalifikacji personelu (30 proc.).
– To niezwykle ambitne zadanie, ponieważ łódzki tunel będzie miał największą średnicę spośród podziemnych konstrukcji realizowanych dotychczas metodą TBM w Polsce. Stanie się też najdłuższym tego typu obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem – dodaje wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Wykonawca będzie zobowiązany do realizacji zamówienia w ciągu 46 miesięcy od podpisania umowy.
Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. linii „Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Będzie on przebiegać przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową. Wybrany wykonawca już na etapie projektu wykonawczego zostanie w związku z tym zobowiązany do ponownej analizy wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych.