PKP Polskie Linie Kolejowe uruchomiły dziś czterystumetrowy bajpas – tymczasowy tor i wiadukt k. Krzyża Wielkopolskiego dla pociągów jadących na trasie Poznań – Szczecin. Rozwiązanie to umożliwi dalsze prace na modernizowanej linii z Wielkopolski do Szczecina. Koszt inwestycji to ok. 4,1 mld zł.
Tymczasowy objazd na nasypie ziemnym, wzdłuż modernizowanej linii kolejowej Poznań – Szczecin, powstał niedaleko Krzyża Wielkopolskiego. Wykorzystana jest konstrukcja stalowa nad torami między Tczewem a Kostrzynem. Takie rozwiązanie umożliwi sprawną przebudowę wiaduktu kolejowego na trasie Poznań Główny – Szczecin Główny. Nowa, mocniejsza przeprawa z oddzielnymi konstrukcjami dla każdego toru, na lata zapewni bezpieczne przejazdy pociągów.
– Przy modernizacji linii kolejowych szukamy najlepszych sposobów, by podróżnym zapewnić wygodny przejazd, a wykonawca mógł realizować inwestycje. Czterystumetrowy kolejowy bajpas koło Krzyża Wielkopolskiego to nietypowe rozwiązanie, które umożliwi realizację projektu na linii Poznań – Szczecin, ważnej krajowej i międzynarodowej trasie – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu ds. realizacji inwestycji.
Wprowadzone przez PKP PLK rozwiązanie pozwoli podróżować z Wielkopolski do Pomorza Zachodniego bez przesiadek do autobusowej komunikacji zastępczej. Wykonawcy zaś da możliwość kontynuowania prac bez przeszkód.
Do wykonania wysokich na ok. 8,5 m budowli ziemnych zużyto ponad 18 tys. ton ziemi oraz stalowej konstrukcji o wadze 117 ton i rozpiętości ok. 30 metrów.
Objazd będzie wykorzystywany przez rok. Po zakończeniu przebudowy obecnego obiektu na linii Poznań – Szczecin bajpas zostanie rozebrany, a pociągi pojadą po zmodernizowanym wiadukcie kolejowym.
PLK szykują atrakcyjne przejazdy na linii Poznań – Szczecin
Na modernizowanej przez PLK linii Poznań – Szczecin, podróżni zyskali już lepszy dostęp do kolei z nowych peronów na 14 stacjach i przystankach, m.in. w Poznaniu (Woli), Szamotułach, Choszcznie, Reptowie i Szczecinie (Zdunowie). Komfort zwiększają wiaty i jasne oświetlenie, są udogodnienia dla osób mających trudności z poruszaniem się. Oczekiwany standard na trasie zapewnią nowoczesne platformy łącznie w ponad 30 miejscowościach.
Dla sprawnych przejazdów, przy utrzymaniu ruchu pociągów, etapowo wymieniana jest infrastruktura. Prace postępują na wszystkich odcinkach modernizowanej trasy. Nowy tor z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania jest już m.in. między Poznaniem a Kiekrzem, Pęckowem a Wronkami, oraz Słonicami a Choszcznem.
Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” to jedno z największych przedsięwzięć w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Inwestycję wartą ok. 4,1 mld zł współfinansuje Unia Europejska z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Wartość dofinansowania wynosi ok. 1,8 mld zł. Zakończenie zasadniczych prac planowane jest do końca 2022 r.
Inwestycja zwiększy komfort podróży, podniesie poziom bezpieczeństwa i skróci czas przejazdu. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi dalekobieżne pojadą między Poznaniem a Szczecinem z prędkością 160 km/h poniżej 2 godzin. Zmodernizowana trasa zapewni lepsze warunki przewozu towarów ważną częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska do Pomorza Zachodniego.