Aktualności

Pierwszy pociąg z miliardowego zamówienia w produkcji

W siedleckim zakładzie Stadler Polska trwa produkcja pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego FLIRT dla PKP Intercity. To pierwszy z 12 nowoczesnych pociągów z kontraktu wartego ponad miliard złotych.

Podpisany w sierpniu 2019 roku kontrakt obejmuje dostawę 12 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu FLIRT wraz z usługą ich utrzymania technicznego przez 15 lat. Wartość zamówienia wynosi 1,015 mld zł brutto.

Początkowy etap produkcji w siedleckim zakładzie Stadler Polska jest już w toku. Na tym etapie odbywa się zabudowa ośmiu pudeł pojazdu, w których są umieszczane elementy mocujące, izolacja oraz elementy elektryczne, następnie rozprowadzone będzie okablowanie oraz pneumatyka. W kolejnym etapie zainstalowane zostaną m.in. panele ścienne, sufity i podłogi. Następnie wagony zostaną wyposażone w elementy oświetlenia i wyposażenia, takie jak np. fotele, toalety, bistro, stoliki czy półki bagażowe.

FLIRTY zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska i z ekologicznych materiałów, podlegających recyklingowi

Pudła nowoczesnych pojazdów FLIRT wykonano z aluminium, dzięki czemu są lżejsze. Niższa masa pojazdu to mniejsze zużycie energii i niższe koszty eksploatacji. Przy stosunkowo niewielkiej masie pociągi spełniają wszystkie wymagania europejskich standardów wytrzymałościowych (EN 12663) i zderzeniowych (EN15227).


Dostawa dwóch pierwszych pojazdów jest przewidziana w drugiej połowie 2021. Przed przekazaniem kolejnych pociągów, te jednostki zostaną poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 150 000 km na każdy pojazd).

Pojazdy które dostarczy Stadler Polska, będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Będą także wyposażone w system ETCS zapewniający wysokie bezpieczeństwo podróży. W nowych pociągach pasażerowie skorzystają z licznych udogodnień, m.in. z klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE, bezprzewodowego internetu.

FLIRTY zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska i z ekologicznych materiałów, podlegających recyklingowi. System odzyskiwania energii sprawia, że pociągi będą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania. Nowoczesne pociągi typu EZT są cichsze od pozostałych pociągów. Natomiast wygłuszenie akustyczne zmniejszy emisję hałasu do wnętrza pojazdu, co podniesie komfort podróży i pracy drużyn pociągowych.

Dodaj komentarz